- Rodzina emigrantów - ojciec Durera - Albrecht Durer Starszy pochodził w węgierskiej rodziny złotników, w 1455 roku na stałe przeniósł się do Norymbergi, gdzie zmienił nazwisko na Durer.
1) Lata 1471-1499 - zdobywanie sławy, wczesne dzieła:
Portret matki, Barbary Holper, 1490;
- uważany za pierwsze malarskie dzieło artysty;
- atrybucja nie jest do końca pewna;
Portret ojca, Albrechta Durera Starszego, 1490;
- portret powstał przed pierwszą długą podróżą malarza;
- doskonałe oddanie fizjonomii modela i zgłębienie jego osobowości;
- na odwrocie herby rodzin Holperów i Durerów;
Widok Norymbergi od strony zachodniej, 1497;
- akwarela świadcząca o znakomitym wyczuciu pejzażu;
Pierwszy autoportret, 1484;
- wykonany srebrnym sztyftem;
- artysta ma tu 13 lat, uczył się wtedy jeszcze w warsztacie ojca-złotnika;
- dzieło to rozpoczyna długą serię autoportretów, w których artysta analizował własne oblicze. Dają one rzadką możliwość prześledzenia zmian zachodzących w psychice i fizjonomii malarza w ciągu całego jego życia.
- Nauka w warsztacie: od złotnictwa do malarstwa. Do roku 1486 Durer pracował w warsztacie ojca, następnie został oddany pod opiekę malarzowi - Michaelowi Wolgemutowi; W warsztacie Durer spędził 3 lata; (rysunki utrzymane w duchu późnego gotyku, drzeworyt);
Autoportret oraz studium ręki i poduszki, 1493
- ostrość obserwacji i dociekliwość w stosunku do szczegółów;
Portret malarza Michaela Wolgemuta, 1516
- dzieło zadedykowane 30 lat po wstąpieniu do warsztatu, dawnego nauczyciela nadal nazywał "mistrzem".
- Podróż śladami sztuki wczesnego renesansu; - wędrówka czeladnicza od 1490 roku do 1494; pobyt w Niderlandach (zatrzymał się w Bazylei, gdzie podziwiał dzieła Konrada Witza) - Alzacja (odwiedził synów Martina Schongauera - studiowanie grafik i obrazów); Strasburg (spotkanie z Hansem Baldungiem Grienem - długoletnia przyjaźń);
- Malował i sprzedawał grafiki;
- Rodzina, przyjaciele, osobowość - człowiek światowy, charyzmatyczny, otwarty na nowe doświadczenia - podróże i znajomości, głęboko religijny, świadomy swej wartości;
- dbanie o najdrobniejsze szczegóły stroju i uczesania;
- ożenił się w wieku 23 lat z córką złotnika - Agnes Frey;
- brał czynny udział w życiu intelektualnym, interesował się administracją i brał udział w dysputach religijnych;
Moja Agnes c. 1494
Autoportret z kwiatem mikołajka, 1493
- autoportret zadedykował żonie: kwiat mikołajka jest symbolem wierności;
Monstrualny prosiak z Landser c. 1496
- jedna z pierwszych prac graficznych Durera;
- świadczy o przesadnym zainteresowaniu światem natury
- studiowanie dziwów natury, które zakłócały piękno i porządek wszechświata;
- 1494-1945 - podróż do Włoch; (Padwa, Mantua, Wenecja). Pierwsze bezpośrednie zetknięcie się z kulturą humanizmu włoskiego;
- Seria akwarel przedstawiających widoki alpejskiego krajobrazu;
- Lombardia-Veneto - odwiedzanie ośrodków humanizmu i pracowni (Mantegna, Giovanni Bellini)
- malarz przejął włoskie studiowanie i przedstawianie przestrzeni, a także badanie proporcji ludzkiego ciała;
- Pierwsze grafiki i zainteresowania humanistyczne: twórczość graficzna towarzyszyła artyście przez całą karierę;
- Czołowe miejsce w dziejach grafiki.
- Uważał grafikę za niepodporządkowaną malarstwu i wprowadzał do niej nowe techniki oraz tematy. Ryciny rozpowszechniały sztukę artysty (drukarnie w Norymberdze);
- Serie drzeworytnicze: Życie Marii, Duża Pasja;
- Serie miedziorytnicze: Mała Pasja;
- szczególną uwagę poświęcił studiowaniu ludzkiego ciała - akty kobiece i męskie;
Łaźnia męska, 1496 - drzeworyt
Sen Doktora c. 1498, miedzioryt
Cztery czarownice 1497, miedzioryt
- wpływy włoskie, zwłaszcza Mantegni;
Czterech Jeźdźców Apokalipsy (1497-98):
Cykl 15 drzeworytów, wybrane sceny:
Kawalkada aniołów zniszczenia;
Wizja Boga Ojca pośród siedmiu świeczników;
Święty Jan połykający księgę;
Anioł ukazujący św. Janowi Niebiańskie Jeruzalem;
- Fryderyk Saski - pierwszy mecenas. W 1496 roku podczas oficjalnej wizyty w Norymberdze - elektor Fryderyk Saski zw. Mądrym, wyraził swój podziw wobec prac Durera i zamówił u niego portret oraz serię obrazów przeznaczoną do zamku i kościoła zamkowego w Wittenberdze.
- Początek trwającego wiele lat mecenatu.
- Obecnie obrazy te rozproszone są po różnych muzeach.
- Poliptyki: Ołtarz Jabacha i Poliptyk Siedmiu Boleści - rozłożone na części, również cykl z przedstawieniem Prac Herkulesa.
Portret Fryderyka Mądrego, 1496;
Lewe skrzydło (Hiob i jego żona) i prawe (Muzykanci) Ołtarza Jabacha, 1503-1504;
- Hiob - jedno z pierwszych nawiązań do tematu "melancholii" - poza;
- Postać grająca na bębenku - autoportret artysty;
- Portrety; poświęcił szczególną uwagę portretom; tradycja Północy (graficzna dokładność) + umiejętność oddania głębi psychiki portretowanego.
Katharina Fürlegerin, 1497
Oswolt Krell, 1499
Hans Tucher, 1499
Elspeth Tucher, 1499
- Maria z Dzieciątkiem - efekt doświadczeń zdobytych podczas pierwszej podróży do Wenecji;
Madonna z Dzieciątkiem (Madonna Hallerów) c. 1498
Zniszczenie Sodomy, c. 1498 (odwrocie Madonny Hallerów);
2) Potwierdzenie sukcesu (1500-1507):
- Pomiędzy narcyzmem a melancholią: dwoistość ta wzbogacała postać artysty, nasycając jego dzieła pierwiastkiem introspektywnym i psychologicznym;
Chrystus w koronie cierniowej, c. 1493
Autoportret nago, c. 1505
Autoportret w rękawiczkach, 1498
- Rozwój stylu; około 1500 roku - zdecydowane zmiany w twórczości, przetworzenie doświadczeń wyniesionych z podróży czeladniczych. Ostatnie nawiązywania do dawnej tradycji zanikały (jak małe figury donatorów - Opłakiwanie Chrystusa, Ołtarz Paumgartnerów) na rzecz monumentalnej wizji człowieka;
- Wg Durera postać ludzka miała stanowić cząstkę otaczającej ją przestrzeni - element ożywionego organizmu natury;
Opłakiwanie Chrystusa, 1500-03
Ołtarz Paumgartnerów, c. 1503
- Cykl - Życie Marii:
Nawiedzenie, (1501-1502); - jedna z rycin cyklu;
Portret matki, 1514;
Pokłon Trzech Króli, 1504;
- Lata 1505-1507 - ponowny pobyt we Włoszech (Padwa, Bolonia, Pawia), na dłużej zatrzymał się w Wenecji (Giorgione, Lorenzo Lotto, Tycjan).
Portret młodej Włoszki, 1506-07
Portret wenecjanki, 1505
- Studia nad perspektywą i włoska kultura humanistyczna; Luca Pacioli (zakonnik i uczony matematyk, autor traktatu De Divina Proportione) i spotkanie z Durerem.
Święto Różańcowe, 1506
- Na obrazie zostały przedstawione ważne osobistości, m.in. Jacob Fugger (bankier z Augsburga, stojący na czele niemieckiej wspólnoty w Wenecji), papież Aleksander VI z rodu Borgiów i Maksymilian I (Maria wieńczy go koroną); jest tu także autoportret artysty (prawa strona obrazu, przy drzewie).
- Walka piękna z czasem;
- II pobyt we Włoszech - zainspirowany przykładem Giorgiona, wciągnął się w dysputę intelektualną i artystyczną na temat "trzech etapów życia człowieka" oraz przemijania piękna;
- Dwa tory: 1) intelektualista - "kanon piękna", 2) artysta - ekspresja i "drgnienia duszy";
Portret młodzieńca, 1507
- na odwrociu znajduje się Avaritia - alegoria skąpstwa i wizja głębokiego upadku fizycznego i moralnego;
Portret dziewczyny, 1507
- ujęty frontalnie - rzadkość w portretach Durera, prócz autoportretów;
Adam i Ewa, 1507
- pierwsze w malarstwie Niemieckim, akty naturalnej wielkości;
- Podziw dla świata natury: koncentrował uwagę na poszczególnych zwierzętach, roślinach itd.
Krab, 1495
Niebieskie skrzydło, 1512
Rogacz, c. 1503
Studium trawy, 1503
Zając, 1502
Świerk, 1495-97
- Prawdopodobnie podczas podróży zetknął się z Leonardem da Vinci w Mediolanie; w Niderlandach z Boschem - przetwarzał te inspiracje wg własnej wrażliwości;
Chrystus wśród uczonych w Piśmie, 1506
3) W służbie cesarza i historii (1508-1519);
- Bogactwo i zaangażowanie społeczne;
- Cykl akwafort - tzw. Mała Pasja (1509-1512);
- 1513 - zlecenia dla cesarza: dwa wielkie drzeworytnicze cykle: Brama Triumfalna i Pochód Triumfalny (192 i 138 razem oprawionych kart) - realizowanych przez rozmaitych artystów;
Dziedziniec rezydencji cesarskiej w Innsbrucku, 1494
Maksymilian I, 1519
Męczeństwo 10 tys. Chrześcijan , 1508
- spotkanie z Altdorferem (jeden z czołowych przedstawicieli szkoły naddunajskiej);
- Dekoracja Sali Insygniów (dziś nieistniejąca) i oratorium Wszystkich Świętych w siedzibie bractwa zajmującego się dobroczynnością i opieką społeczną (ołtarz Adoracja Trójcy Św.);
Adoracja Trójcy Św., 1511
Karol Wielki c. 1512
- Przedstawienia Marii z Dzieciątkiem - temat powracający wielokrotnie;
Madonna z Dzieciątkiem i gruszką, 1512
Madonna z Dzieciątkiem i gruszką, 1526
Madonna z Dzieciątkiem i św. Anną, 1519
Melancholia I, 1514
Lukrecja, 1518
Św. Hieronim w celi, 1514 - akwaforta;
4) Humanizm, reformacja i zobowiązania moralne (1520-1528);
- Artystę fascynowały dwie postacie: Erazm z Rotterdamu i Filip Melanchton.
Erazm z Rotterdamu, 1526
Filip Melanchton, 1526
św. Hieronim, 1521
- Koronacja Karola V;
- 1520 - Niderlandy - audiencja u Małgorzaty Austryjackiej;
- Akwizgran - koronacja Karola V;
- 1520, podróż do Niderlandów -> Antwerpia (przez Bamberg, Frankfurt, Moguncję);
Portret Johana Kelbergera, 1526
- prawdopodobnie ostatni portret wykonany przez artystę;
- Teoria "czterech humorów" - w ciele człowieka znajdują się 4 główne płyny ustrojowe: krew, flegma, żółta i czarna żółć ("czarny humor") - równowaga płynów "dobry humor", przewaga jednego z nich powoduje chorobę. Durer wierzył, że ma przewagę czarnej żółci i stąd u niego ciągła melancholia.
- Traktaty teoretyczne: 1525 - Traktat o mierzeniu; 1527 - Traktat o umacnianiu miast, zamków i wsi, 1528 - Cztery księgi o proporcjach ludzkich (wydane po śmierci artysty); nie ukończony został Traktat o Sztuce;
Ładnie, ale: Mała Pasja to cykl drzeworytów, św. Hieronim w celi to miedzioryt. Żadne z tych grafik nie jest akwafortą.
OdpowiedzUsuń