Hans Baldung Grien (ur. 1484/1485 w Weyerscheim lub w Schwäbisch-Gmünd, zm. we wrześniu 1545) – niemiecki malarz i grafik.
Baldung wrócił do Strasburga w 1507 r., a w 1509 r. uzyskał prawa miejskie i pracował w tym mieście do końca życia, poza pobytem we Freiburgu im Breisgau. W 1513 r. rozpoczął pracę nad swym arcydziełem – poliptykiem w prezbiterium katedry we Fryburgu, dużym obrazem ołtarzowym, którego środkowa część przedstawia Koronację Marii, a kwatery boczne postacie Apostołów. Na skrzydłach poliptyku artysta umieścił cztery Sceny z życia Marii, na rewersie scenę Ukrzyżowania, a u dołu Portrety czterech fundatorów oddających hołd Najświętszej Marii Pannie. Baldung pracował nad ołtarzem do 1516r., tworząc jedno z najwybitniejszych dzieł niemieckiego renesansu.
Ołtarz zamknięty w Okresie Bożego Narodzenia
Zamknięty - Cztery sceny z życia Marii
Otwarty - panel środkowy - Koronacja Marii
Lewe skrzydło - św. Paweł
Strona tylna - Ukrzyżowanie
Już we wczesnym stadium twórczości malował kobiece akty, które w okresie dojrzałym odznaczały się szczególnym zainteresowaniem dla tematu przemijania piękna i życia.
Trzy okresy w życiu kobiety, 1510 r.
Siedem etapów z życia kobiety, 1544 r.
Śmierć i dziewczyna, 1517 r.
Śmierć i dziewczyna, 1518-1520 r.
Śmierć i dziewczyna, należą do serii alegorii na temat życia i śmierci (obrazy te dowodzą fascynacji artysty średniowiecznym tematem tańca śmierci, który podejmował także Albrecht Durer i inni malarze tego okresu).
Alegoria muzyki, 1529 r.
Trzy Gracje, ok. 1540 r.
Malarz także podejmował się malowania wielu dzieł o charakterze religijnym m. in.:
Ołtarz św. Sebastiana, 1507 r.
Ołtarz Trzech Króli, 1507 r.
Zamknięty
Wśród dzieł religijnych wiele razy malował postacie Adama i Ewy, prawdopodobnie pod wpływem swojego mistrza - Durera.
Ewa, wąż i śmierć, 1510-12 r.
Adam i Ewa
Adam i Ewa, 1524 r.
Adam i Ewa, 1531 r.
Także w pracach graficznych:
Adam i Ewa, 1511 r.
Adam i Ewa. 1519 r.
Malował także liczne portrety:
Portret palatyna Filipa, 1517 r.
Artysta przedstawił model en trois-quarts, zwróconego w lewo, na neutralnym tle; koncentrował uwagę na twarzy, wydobywając ukryte cechy charakteru; unikał idealizacji.
Był też wybitnym grafikiem, liczne są jego ilustracje książkowe i ryciny:
Po 1525 r. w pracach Baldunga zaznaczył się niepokój i duchowy kryzys czasów reformacji, pojawiła się gwałtowna ekspresja, skłonność do przesadnych gestów. W ostatnich 30 latach życia Baldung namalował jedynie kilka niewielkich obrazów religijnych, wykonując głównie kompozycje o tematyce alegorycznej i moralizatorskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz