- kształcił się w Padwie (terytorium weneckie), gdzie trudnił się w odlewach gipsowych rzeźb antycznych, czynił kopie obrazów z Toskanii, Rzymu;
- Warsztat Bellinich - poślubił jedną z córek mistrza;
- naśladowanie w malarstwie antycznych marmurów; postacie nie przypominają żywych, bardziej rzeźby;
- liczne studia nad marmurami i figurami gipsowymi czynią jego styl indywidualnym;
- rysowanie żywych postaci, nie tylko wzory z rzeźb; uważał, że rzeźby są doskonalsze od natury, ale ostatecznie przetwarzał obie możliwości;
- maniera nieco sztywna, figury jakby odkute z kamienia, nie oparte o żywy wzór - początkowo;
Ołtarz św. Łukasza (1453), tempera na desce;
- struktura ołtarza jest średniowieczna;
- widoczna maniera bizantyzująca;
- ostro ukazane fałdy szat nie przesłaniają kubiczności figur;
Adoracja pasterzy (1451-53);
- sztywne postacie, gesty nie są dobrze opracowane;
- postacie ludzkie nie do końca wpisane w krajobraz;
- zamiłowanie do ujęcia postaci w perspektywie od nóg - tutaj Dzieciątko (nie jest do końca udane przedstawienie);
Modlitwa Chrystusa na Górze Oliwnej (ok. 1459);
- podwyższenie punktu widzenia, co niesie za sobą zmianę kompozycji sceny;
- leżące postacie Apostołów w skrócie perspektywicznym;
Portrety z profilu:
Portret mężczyzny (ok. 1450)
Francesco Gonzaga (ok. 1461);
Portrety en trois quatre:
Carlo de' Medici (1460-66)
Kardynał Ludovico Trevisan (1459-60)
- doskonale widoczne bruzdy pod oczami, zmarszczki na szyi -> brak idealizacji;
Męczeństwo św. Sebastiana (1457-58);
Męczeństwo św. Sebastiana (ok. 1480);
- znakomite studium rzeźby i detalu architektonicznego;
- obraz wcześniejszy ujęty bardziej rzeźbiarsko;
Poliptyk św. Zenona w kościele San Zeno w Weronie (1457-60);
- to dzieło otworzyło artyście drogę do wielkich zleceń;
- ołtarz architektoniczny;
Panel centralny;
Ofiarowanie Chrystusa w świątyni (ok. 1460);
- postać chłopca po prawej stronie uważana jest za autoportret artysty;
- doskonałe piękno kobiecej twarzy;
- scena jako alegoria dobrej śmierci;
Zaśnięcie Marii z widokiem portu (1460-64);
- daleki pejzaż - obserwacja natury;
- dobre wpisanie w perspektywę pomieszczenia;
Okres pracy dla Gonzagów:
Część środkowa (Pokłon Magów) i jedno ze skrzydeł (Wniebowstąpienie) tryptyku z kaplicy Palazzo Ducale w Mantui (1460-64):
Pokłon Magów;
Wniebowstąpienie;
- ołtarz dla kaplicy zamkowej;
- bardzo bogata kolorystyka - duże zróżnicowanie barw ciepłych i zimnych;
- w środkowej scenie perspektywa otwiera się bardzo daleko;
- w scenie Wniebowzięcia grupa postaci spogląda w górę, dzięki temu linia wzroku obserwatora przesuwa się po obrazie;
- Chrystus ukształtowany rzeźbiarsko;
Camera degli Sposi w Palazzo Ducale w Mantui (1465-74):
Ściany północna i zachodnia + sklepienie;
- zastosowany wyższy punkt widzenia, stopy postaci widoczne na pierwszym planie, stosownie do zasad perspektywy;
- w tym miejscu w malarstwie zaczyna się iluzja;
Ściana północna - Dwór Ludovica III Gonzagi;
- dekoracja imitująca sztukaterie;
- kotara - zaglądanie za panoramy życia dworskiego;
Ściana zachodnia - Spotkanie Ludovica, Federica i Francesca Gonzagi;
- supraporta z puttami, trzymającymi tablicę - wielkie oddziaływanie na sztukę północy (m.in. Durer);
- daleki pejzaż, postacie zastygłe w bezruchu;
Oculus;
- rodzaj tarasu widokowego;
- obramienia z owocami;
Sklepienie;
- przedstawienia antycznych bohaterów i władców (popiersia Cezarów), postacie mitologiczne;
Herkules z łukiem;
Arion i żeglarze;
Cesarz Oktawian August;
Triumf Juliusza Cezara z Palazzo San Sebastian w Mantui (przed 1486);
- trębacze i chorążowie;
- porównanie do Bitwy pod San Romano (Paolo Ucello)
- książę - kolejne wcielenie Juliusza Cezara;
- w tym pomieszczeniu przyjmowano posłów z delegacji;
- umiejętne dzieło dojrzałego artysty;
- artyści przejmują od Mantegni taki sposób przedstawiania triumfu;
Pallas Atena wypędza Występki z Ogrodu Cnót ze studiolo Izabeli d'Este w Mantui (1499-1502):
- studiolo - pokój do pisania listów, pamiętników, osobliwości; małe pomieszczenie;
Parnas ze studiolo, 1497;
Madonna z cherubinami, ok. 1485
- umiejętnie malowane dłonie dziecka;
Święta Rodzina (1495-1500);
- postacie wydobyte z ciemnego tła, najjaśniejsza postać Dzieciątka;
Lament nad Martwym Chrystusem, ok. 1490;
- niesamowicie udany skrót perspektywiczny;
- zainteresowanie śmiercią postaci i ukazaniem martwego ciała;
- bardzo rzeźbiarskie, emocjonalne przedstawienie;
Adoracja Magów (1495-1505);
- kultura przedmiotu materialnego, jako nieodłączna część naszego życia;
- zindywidualizowane rysy twarzy;
Rysunki:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz