ANGLIA
OK. 1750-80
Pierwsze
przejawy zainteresowania historią, inne niż europejczycy (Anglia);
studia nad ruinami – celem było nie zbadanie historii, ale
poszukiwanie wzorców budowlanych (renesans). Poł. XVIII wieku –
inny podkład intelektualny – Rzym po Bramante zszedł na dalszy
plan; Gibbs interesował się Rzymem (Europejska kolonia artystów,
zbiorowisko angielskich dyletantów, stypendyści Francuskiej
Akademii, prywatni architekci z Niemiec, Polacy, Rosjanie;
zainteresowania Grecją, półn. Afryką, Chorwacją;
1)
Twórczość braci Adam w Anglii – nowy typ dekoracji wnętrz.
Robert
(1728-1794) – podróż do
Rzymu (1754-58);
James
(1730-1796) – podróż do
Rzymu (1760-63);
Projekty braci Adamów (zwanych Adelphi) charakteryzowały się lekką i dekoracyjną formą, wysmukleniem i jednocześnie monumentalizacją budowli, która kontrastowała z preferowanym w ówczesnym budownictwie angielskim – stylem palladiańskim. Charakterystyczne są stiukowe medaliony, kasetonowe plafony, kominki zwieńczone wprawionymi w ścianę lustrami, mahoniowe boazerie i odrzwia. Styl ten wywarł duży wpływ na rozwój kompozycji i wyposażenia wnętrz drugiej połowy XVIII w., znajdując, między innymi, odzwierciedlenie w stylu Ludwika XVI.
Jest
to architektura mieszkaniowa, trochę sakralna, nowe dekoracje
wnętrz; Split – ruiny pałacu Dioklecjana – szukali wzorów
architektury niesakralnej, dekoracje wnętrz, księga (1764); Ich
dzieło to zbiór projektów (przekroje, rzuty, detale, meble) –
The Works of Architekture;
Inspiracją
dla braci Adam była architektura starożytna – serliana, prosta
architektura pozbawiona detalu, większą rolę zaczęły także
odgrywać rzymskie stiuki;
Rytował
dla nich Piranesi, Bononi (wyjechał z nimi do Londynu);
Pod
koniec XVIII wieku recepcja antycznych przykładów osiągnęła
punkt szczytowy. Zainspirowany publikacjami angielskich badaczy,
pochodzący z Włoch architekt Joseph Bononi wzniósł
w Great Packington "pompejańską galerię", której
dekoracja uwzględniała najnowsze odkrycia archeologiczne.
Posadzki
rzymskie, sklepienia ze scenami mitologicznymi (np. Prace Herkulesa),
sceny figuralne;
Harewood
House, 1767 – wpływy:
Palazzo del Te, G. Romanp, Mantua i Bazylika San Clemente w Rzymie z
XII w. - mozaika w apsydzie;
St.
James Square, 1772
Derby
House, 1773, Londyn
Adelphi,
1769
Wytworzyli
swój własny, indywidualny styl, który trafił również do Rosji i
na Śląsk; był graficzny, linearny, występowały płaskie
pilastry, dowolne proporcje, motyw parasolowy, drobne podziały –
rzymskie stiuki; szalone kolory, ale też efekty wygaszenia kolorów;
dobry, precyzyjny stiuk, motywy etruskie, horror vacui, okrągłe
płyciny malowane na szaro, ślepa arkada wypełniona lustrem;
Kenwood,
biblioteka, 1767 – dalekie
analogie do Palladia;
Most
Palladański, lord Pembroke – statyczne
dekoracje, brak napięć, graficzny;
Syon
House, po 1762 – niezrealizowano
wiele dzieł od początku do końca, modernizacja dawnych założeń,
dzieła – wnętrza;
Od
1762 – przebudowa,
hol na sposób antyczny, biel, korespondujące ze sobą rzeźby,
monochromatyczność; brak portyku, okazałej oprawy
architektonicznej wejścia; zróżnicowanie planu wnętrz – koła,
prostokąty; rotunda nie została wykonana; kolumny zostały
sprowadzone z Rzymu, panoplia, fryz, figury; jadalnia – stonowane
kolory (przełamany róż); eksedra poprzedzona kolumnami (też
występująca w architekturze francuskiej); galeria – przytłumione
kolory, zasady stiuków rzymskich;
Kedleston
Hall, 1759-65 – dla lorda Curzona – przebudowa,
niedokończona (brak skrzydeł);
Home
House, 1773, Portmann Square 20 – nowe
kolory, stonowane;
Neogotyckie
projekty braci Adam – Culzean Castle, 1777-92
Alnwich
Castle, 1770;
Przebudowa
Osterly, 1756-59 – portyk – popiół i biel (kolory wnętrz);
pokój etruski 1774 – styl etruski został uznany za zapomniane
osiągnięcie starożytności; motywy malarskie do wnętrz zw.
Etruskimi; odpowiednik rokoka (rokoko nie dostarło do Anglii) –
jadalnia; po 1766 – zainteresowanie rokokiem francuskim – sufit;
motywy rozet, akantów – rzymskie stiuki;
Fitzroy
Square – mieszkaniówka braci
Adam; - nawiązanie do architektury Wrena, portyki wejściowe do
kamienic;
James
Stuart – dokumentacja budowy
Londynu (zarząd);
Kaplica
w Szpitalu Marynarki Wojennej, Greenich – surowa
stylizacja, kopie antyku – kapitele, belkowania;
John
Soane (1753-1837) – dom
własny – mieszanina antyku, we wnętrzu odlewy;
Pionierzy
starożytności – Peyre, de Wailly.
Zachwyt
nad starożytnością:
Odkrycie
sztuki greckiej z V w. p.n.e., Pestum; świątynie doryckie – typ
wrażliwości estetycznej, łatwo dostepne, ale nie zwracano na nie
uwagi – powód – masywne proporcje, były niezrozumiane do poł.
XVIII w.
Poszukiwanie
nowych form, styl dorycki – rewolucyjny klasycyzm XVIII w.,
odejście od Palladia, szukanie czegoś nowego; inspiracje
renesansem, Berninim i XVII wieczną architekturą Rzymu –
kolumnada na placu św. Piotra, barokowe fasady odżyły w II poł.
XVIII w.;
Smak
grecki -> kostiumy l. 50, J. J. Winckelmann, ok. 1760
Ornament,
detal antyczny, publikacje architektoniczne – dokładne
pozostałości architektury starożytnej; -> Le Roy, J. Stuart
(Starożytności antyczne), Robert Wood (Ruiny Palmiry).
Studia architektoniczne, nowy klasycyzm, nowe formy;
Marie-Joseph
Peyre (1730-85) – uczeń
Blondela;
Projekt
katedry i siedziby abpa, nagroda rzymska, 1753/65 – elementy
renesansowo barokowe, czteroskrzydłowe, place otoczone kolumnadami;
Projekt
Akademii, 1755 – plan term rzymskich;
Projekt
pałacu księcia Kondema, 1763
Wzory
pokolenia – antyk, starożytny Rzym; typy zadań projektowych –
mauzolea, kaplice, budowle użyteczności publicznej, łuki
tryumfalne, rzadko pałace;
Kościoły:
kolumnada w kościołach w Paryżu, różne pierwowzory (Alzacja
fundacja bpa), Wersal, kaplica Mansarta 1699-1710, Luneville,
Boffard, 1720-22 – II kondygnacja – balkon dla księcia, parter
dla dworu; podstawa dla modeli II poł. XVIII w. - pocz. XIX.
Jean-Francois
Chalgvin, St. Philippie du
Roule, 1768 bud., 1774-82
– nowość, typ oparty na kilku wzorcach
architektury, średniowieczne bazyliki trójnawowe z obejściem,
zastąpienie filarów przez kolumny (jeden porządek kolumnowy),
sklepienie kolebkowe (wczesnochrześcijańskie); wczesny historyzm
bez wyraźnego nawiązania do stylów przeszłości; okna w kolebce
(drewniane, udające kasetony), obsesja kolumn i doryki;
St.
Louis, St. Germain-en-Loye 1765 – niezrealizowany; arch. Peyre;
-
wzory – G.B. Piranesi, grafiki 1720-78, miedzioryty, wizje
starożytnego Rzymu, mieszanina baroku, renesansu i antyku; wizja
architekta;
Antonio
Chichi (1743-1816) – rzemiosło,
modele w skali wykonane w korku (korek jako odkrycie XVIII w.) -
rzymska architektura, np. Model Panteonu, świątynia Westy w Tivoli;
sygnowane, przedstawione jako ruiny, nie jako idealna architektura;
Publikacje
rysunkowe, konkurencja z architekturą publikowaną w
inwenatryzacjach, szał na rysunki ruin to lata 50. - 70. XVIII
wieku, wydania miedziorytnicze z opisami, studia nad detalami;
Ruiny
Palmiry – coś nowego,
"antyczny Palladio", detale studiowane przez architekta,
porządki kolumnowe, kasetony k. XVIII wieku;
Ruiny
Balbec – niedostępne ruiny;
Świątynia Słońca występowała później w angielskiej
architekturze ogrodowej;
Smak
grecki.
Na
początku XIX wieku na pierwszy plan wysunęła się architektura
grecka. W okresie tzw. Greckiego renesansu naśladowano przede
wszystkim porządek dorycki, który, ceniony ze względu na skromną
dostojność, wprowadzany był przede wszystkim do pomieszczeń
publicznych. Doryckie świątynie powstawały jako budowle związane
z kulturą lub sądownictwem, siedziby arystokratów lub
reprezentacyjne bramy. W końcu doceniono również pozostałe
greckie formy stylowe.
W.
I. H. Inwood, St. Pancraces, Londyn (1819-22) – zakrystia
z kariatydami,
wnętrze – sala jak Św. Paweł Inigo Jonesa; - zakrystia stanowi
kopię ganku Kor Erechtejonu na ateńskim Akropolu. Wkrótce badania
archeologiczne przyczyniły się także do odkrycia gotyku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz