KLASYCYZM
WE FRANCJI ZA CZASÓW LUDWIKA XV
- odpowiada angielskiemu neopalladianizmowi
Preludium
klasycyzmu: okres regencji i rokoko.
We
Francji, podobnie jak w Anglii wydawano wzorniki architektoniczne
oraz współczesne traktaty teoretyczne (np. Psychologia
architektury, ale też – jak wygodnie mieszkać)
Marc-Antoine
Laugier – jezuita; wyzwał do
powrotu do dawnej architektury; ważny teoretyk, amator, architektura
racjonalna, zdrowa, sprowadzona do elementów klasycznych;
Nowe
pomysły na rozbudowę Paryża (złe warunki sanitarne, nie ma
placów, zabudowa jest drewniana); Paryż przebudowano dopiero w
latach 1855-80 i wyburzono mnóstwo budynków.
Rokoko.
- obejmuje okres lat 1710-1760;
Artystyczne impulsy tego stylu wyszły z Francji, gdzie na początku
XVIII wieku zaczęto propagować nowy styl życia. Stał on w
opozycji do patosu i teatralności epoki baroku. Początkowo był
stylem dekoracyjnym, który pojawiał się jedynie we wnętrzach.
Związana jednak z płaszczyzną dekoracja ścian została wkrótce
poza Francją przeniesiona na całą budowlę.
Wywarło
wpływ na Europę Środkową; radosne, wesołe, ludzie uwikłani w
ornamenty, może się to kojarzyć z manieryzmem niderlandzkim; epoka
próżności, umiera król, rozpada się dwór – pojawia się
chaos;
Barok
francuski – racjonalny,
podporządkowany (szlachta też jest podporządkowana władcy);
skomplikowany podział przestrzenny pałaców (małe działki),
bogate wnętrza; bryła zewnętrzna prosta, istniały schematy
budowy;
Hotel
Soubise-Rohan, 1705-09 – rokokowe wnętrza, typowy schemat
pałaców;
Przełom
– regencja i rokoko;
Pojawia
się nowy typ pałacu – Maison de plaisance – dom
przyjemności; dwutraktowy układ wnętrz, ale często z 3 traktem
komunikacyjnym (ukryte przejścia i klatki schodowe); westybul
połączony z salą ogrodową; po obu stronach pałacu niewielkie
pomieszczenia, początkowo proste, później coraz bardziej
różnorodne; trakt frontowy: biura, biblioteka; trakt ogrodowy:
pomieszczenia reprezentacyjne; piętro – nieduże, gościnne
pokoje; schody w przeciwieństwie do baroku tracą na znaczeniu; Ten
typ pałacu rozpowszechnił się później także w Polsce;
Luwr,
rozbudowa wschodniej fasady – konkurs
pod koniec XVII wieku (projekt wysłał również Bernini
(odrzucony)); - dziwna budowla, neutralna, architektura polityczna,
nijaka; wysoki cokół, kolumnada, wywarł ogromny wpływ na
architekturę czasów Ludwika XV – naśladowano zespół
(przyziemie, kolumnadę, detale, formę łuku triumfalnego,
girlandy);
Plac
Ludwika XV (de la Concorde) oraz szkoła militarna.
Plac
Ludwika XV, Jacques Gabriel, 1757-1775
Powrót
do barokowego klasycyzmu; dwa różne budynki zamykają plac; nowość
– otwarcie na zieleń, wielkość, świetlistość, dobra
komunikacja;
Kościół
Marii Magdaleny, poł. XVIII w. - król
sam sobie wybudował;
Szkoła
wojskowa, J. Gabriel, 1751-1773/88; kaplica – 1769-73;
mocno
archaiczne formy, jeszcze widoczne odwołania do baroku; kaplica jest
surowa, zapowiada architekturę francuską II poł. XVIII wieku;
takie wnętrza wyznaczą normy II poł. XVIII i XIX wieku;
Nowa
forma kościołów francuskich.
Wnętrza
zawsze oparte na bazylikach trójnawowych;
Konkurs
na przebudowę kościoła St. Sulpice – wygrał Servandoni,
zrywa z lokalną tradycją, logiczna i racjonalna, podzielona na
proste formy architektoniczne;
Kościół
św. Genowefy – Wotum Ludwika
XV; J. G. Soufflot, projekt 1757, bud. 1764-1789, 1791
Miał
to być plan centralny – krzyż łaciński, powstała jednak
bazylika z obejściem; Przebudowa na Panteon Narodowy; forma
antyczna, efekt średniowieczno-gotycki, Soufflot marzył o
połączeniu "greckiej wzniosłości i gotyckiej lekkości"
(światło, lekkość, przeprucie okien...); plac został również
wytyczony przez Soufflot; kopuła jest nawiązaniem do kopuły w
katedrze św. Pawła w Londynie; portyk – świątynny; wielka
krypta – nowość, surowe formy – toskańsko-doryckie; łuki
przyporowe – element gotycki w konstrukcji;
Mennica,
J. D. Antoine – nad Sekwaną,
1768-77;
Nowość
w zakomponowaniu korpusu – płaski dach, płaskie elewacje,
odrzucenie detalu, forma ta była ówcześnie nowością; mury o
charakterze fortecznym, architektura mówiąca o funkcji; porządek
dorycki – nieprzypadkowy;
Szkoła
chirurgii (medycyny), 1769-74, J. Gordon
Sala
do anatomii – przekrój Panteonu; fasada – addycyjnie zestawione
dwa elementy, prostota, mało dekoracyjna, kolumny jońskie;
Publikacje
architektoniczne francuskie były nieco gorszej jakości niż
angielskie, ale przez to były tańsze.
Neufforge
– publikacja
wielotomowa, wydawnictwo – lata 50-70 XVIII wieku; pojawiały się
tam dziwaczne połączenia, była to największa ściąga architektów
tego czasu, mimo nieudolności tej publikacji; im dalej na wschód
tym więcej pojawiało się egzemplarzy;
Charles
de Wailly (1730-98)
Petit
Trianon, dla pani Pompadour – pawilon
w parku wersalskim (niedaleko Petit Trianon, wioska dla królowej
Marii Antoniny (1783) – projekt architekta Richarda
Mique'a)
– francuskie elewacje, wewnątrz surowy kamień; do
prostopadłościennej budowli przylega koryncki perystyl od strony
ogrodu. Koncepcja całości jest blisko związana z angielskim
neopalladianizmem.
Świątynia
Amora (Miłości), Richard Mique;
Architektura
teatralna – wiek
XVIII, Francja – prawzór teatru mieszczańskiego; portyk
występował bez trójkątnego naczółka, bryła była wolnostojąca;
Przykłady:
Opera
w Wersalu, A. J. Gabriel, 1753-1770;
Francuskie zabytki przedstawione na zdjęciach są na prawdę imponujące. Od pewnego czasu marzy mi się długa wycieczka po Francji i jej zwiedzenie. Zacząłem się nawet uczyć języka francuskiego. Na razie uczę się samodzielnie, lecz w przyszłości mam zamiar zapisać się na odpowiedni kurs językowy - https://lincoln.edu.pl/warszawa/jezyk-francuski/. Najwięcej problemów przy nauce tego języka sprawia mi sama wymowa słówek po francusku.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.
OdpowiedzUsuń