1)
Colen Campbell, Vitruvius Britannicus, 1715-1725 (I-III tom),
zawartość i znaczenie publikacji.
Na
początku XVIII wieku w architekturze angielskiej nastąpił ważny
zwrot. Młoda generacja architektów gwałtownie zwróciła się
przeciwko barokowemu patosowi, który reprezentowała architektura
XVII wieku, a zwłaszcza dzieła Christophera Wrena. Zaczęto
poszukiwać formuły architektury wolnej od płaskiej
powierzchowności, "opartej na prawdzie i naturze".
W
1715 i 1717 r. Ukazały się oba tomy dzieła Vitruvius
Britannicus. Zawierały one sztychy klasycznych, brytyjskich
budowli (I- 100 sztychów) i przekład Quattro Libri
dell'Architectura Palladia (II). Obie publikacje wydał Colen
Campbell i dedykował Jerzemu I. Nieco później, w
1727r., opublikowano rysunki cenionego angielskiego architekta
renesansowego Inigo Jonesa w opracowaniu Williama Kenta.
Obaj,
Campbell i Kent, należeli do intelektualnego kręgu miłośnika
sztuki i architekta Richarda Boyle'a, trzeciego earla Burlington,
przywódcy ruchu neopalladiańskiego. Celem ruchu był
powrót do "prawdziwych i szlachetnych reguł", które, jak
sądzono, urzeczywistniał antyk a interpretacji Palladia i dziełach
Inigo Jonesa.
Wanstead
House dla Richarda Childa – nowość,
willa wolnostojąca bez zaplecza gospodarczego, możnowładcy
zarabiają pieniądze w koloniach, np. W Anglii inwestują tylko w
ziemię; sale bilardowe, biblioteka, ale nie ma stajni;
2)
Angielskie wydania Palladia, Ksiąg dziesięć….” 1715-20 (tlum.
Giacomo Leoni), 1728 (C. Campbell), 1733-35 (B.Cole, E.Hoppus), 1738
(Isaak Ware, dokladne tłum.), 1726 tłumaczenie Alberiego
Giacomo
Leoni (1686-1746),
wenecjanin przybyły do Londynu ok. 1713 r. z dworu elektora
Palatynatu w Dusseldorfie.
Leoni,
który dzięki udziałowi w dynamicznie rozwijającym się rynku
publikacji architektonicznych (zredagował m.in. angielskie
wydanie traktatu Andrei Palladia w 1715 r. i Leona Battisy Albertiego
w 1726 r.)
zaaklimatyzował się, decydując się pozostać w Londynie, pomimo
pogarszających się warunków pracy dla artystów przybyłych z
Włoch.
B.Cole,
E.Hoppus – tłumaczenie
czterech ksiąg o architekturze Palladia, zawierał 222 sztychy
miedziorytnicze.
Isaak
Ware -
był
niezadowolony z pierwszego tłumaczenia angielskiego Andrea Palladia
w I
Quattro Libri dell'Architettura,
przekład Giacomo
Leoniego),
a w szczególności ilustracjami Leoniego. W 1738 opublikowano jego
tłumaczenie, ilustrowane własnymi rycinami. Tłumaczenie
zadedykował lordowi Burlingtonowi.
3)
Richard Boyle, 3rd Earl of Burlington (1694-1753) i William Kent (ok.
1685-1748) – propagatorzy nowego stylu
Burlington
– inspirował się antykiem,
był dwukrotnie w Rzymie; miał kolekcję rysunków Palladia
zakupioną w Vicenzie;
Dom
własny Burlingtona przy Piccadily, Londyn – pierwszy
przykład palladianizmu w stolicy;
Chiswick
House (Middlesex, 1725-29) – przypomina,
choćby ze względu na skromne rozmiary, wille rejonu Veneto. Rzut
oparty na kwadracie, w który wpisany został oktagon, nawiązuje do
Villa Rotonda Palladia. William Kent
wyposażył wnętrze w dużej mierze według wzorów Jonesa, który z
kolei swobodnie przekształcił pomysły Palladia.
Council
House, 1729-30 – motywy z
term rzymskich, kolumnada – nawiązanie do wschodniej elewacji
Luwru; Dom Rady – bardzo uproszczone wzorce palladiańskie, krok w
stronę modernizmu;
Assembly
Rooms, sala balowa, York, 1731-32. Burlington i Kent
Council
House. Chichester, 1729-30 – bardzo
aklasyczne, powtarzalne, bez hierarchii kondygnacji, bez centrum,
niezrealizowane, tylko amator w tamtym czasie mógł tak
zaprojektować.
Wzorce
– grafiki z przerysami
szkiców term rzymskich Palladia, opis świątyni Salomona, doryckie
świątynie sycylijskie, więzienia, architektura parkowa, rzadko
pałac, rzymskie pałace cesarskie; w nurcie nadal jest ważny
tradycyjny, angielski, wysoki hall;
4)
Przykłady założeń palladiańskich.
-
wariacje willi Rotonda, wariacje innych willi Palladia;
-
kolorowe, bardzo bogate wnętrza, postbarokowe, dopiero bracia
Adam zmieniają tę modę.
William
Kent – Holkham House (z lordem Burlingtonem) dla Thomasa Coke'a,
ok. 1726/34-64 – w Europie
nikt tak nie projektuje; westybul, rzymskie wpływy; zewnętrzna
forma bardzo palladiańska;
Robert
Morris – Wilton House, most Palladia, lord Pembroke
James
Gibbs – katolik, jego wzornik
spopularyzował typ angielskiego kościoła, czerpał z baroku
włoskiego;
Radcliffe
Camera, Oxford, 1739-49, nurt
manierystyczny z Włoch, centralne wnętrze, rustyka;
Obok klasycznego ideału piękna, otwarcie na inne światy kulturowe i estetyczne, gotyk, Chiny, Japonia; orient – szczególnie w ogrodach; projekty gotycko-chińskie, ale nie powstały.
5)
Palladiańska siedziba wiejska – wyrazem nowego światopoglądu
angielskiej szlachty.
W
latach po "Glorious Revolution" 1688/89 coraz większe
wpływy zykiwali występujący przeciwko manarchicznemu absolutyzmowi
wigowie, którzy po wstąpieniu na tron dynastii hanowerskiej w 1714
roku przez dziesięciolecia wystawiali własnego premiera. Kiedy w
polityce doszło do głosu ziemiaństwo i bogate mieszczaństwo,
ponownie zmieniły się wyobrażenia związane z reprezentacyjną
funkcją architektury.
Wiejskie
rezydencje Campbella dostarczały wzorców dla budownictwa
świeckiego w Anglii w I poł. XVIII w. W niekiedy oschłych formach
modyfikuje się co rusz motywy antyczne: wyraźne, symetryczne rzuty
pionowe, harmonijne proporcje, portyki świątynne, kolumnady i
zwieńczone kopułą pomieszczenia centralne przywołują na myśl w
ciągle nowych kombinacjach dzieła Palladia.
Klasyczna
forma i tradycja narodowa stanowiły więc parametry, które miały
określać architekturę angielską w następnych dziesięcioleciach;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz