1) Anglia
- przełom w architekturze baroku ok. 1700 r.
Epoka
baroku zaczyna się w Anglii od odkrycia renesansu. Inigo
Jones (1573-1652),
malarz i projektant dekoracji scenicznych, odbył w latach 1613-14
podróż do Wenecji, Vicenzy i Rzymu i wrócił jako wielbiciel
Palladia. Jones był zafascynowany prostotą i harmonią
zainspirowanych przez antyk budowli; jednocześnie studiowanie prac
architekta z Vicenzy zachęciło go do własnych badań nad
starożytnością. Odcisnęło to piętno na jego własnej
twórczości, ale też było motywem przewodnim angielskiej sztuki
budowlanej do końca XVIII wieku.
Epokę
tę można podzielić na trzy fazy:
1)
palladianizm, nadający ton do lat 60. XVII wieku i reprezentowany
głównie przez Inigo Jonesa;
2)
właściwy barok w kręgu Christophera Wrena, który zyskał uznanie
po wielkim pożarze Londynu w 1666 roku;
3)
neopalladianizm z początków XVIII wieku – lord Burlington. Studia
nad greckim antykiem doprowadziły pod koniec stulecia do
neoklasycyzmu.
Około
1715 r. - antybarokowa rewolucja w Anglii – nowe rozwiązania
stylowe.
2) Uczniowie
Christophera Wrena: John Vanbrugh (1664? – 1726) i Nicolas
Hawksmoor (1661? - 1736)
Christopher
Wren (1632-1723)
Sheldonian
theatre 1662-3 – klasycyzm
w wersji palladiańskiej, który przeszedł później na kontynent;
motyw ślepych arkad, formy racjonalnego, północno-europejskiego
baroku;
Katedra
św. Pawła – pożar
Londynu w 1666
roku;
Typ
kamienicy londyńskiej;
Kolumna
w
miejscu, gdzie powstał pożar – rzymskie wzory;
Projekt
urbanistyczny Londynu – niezrealizowany;
Odbudowa
kościołów londyńskich – Holandia
i modele architektury protestanckiej; W XIX wieku stał się
kościołem wzorcowym, każdy był inny, ale występował w nich
jeden schemat przestrzenny. Powstawały na miejscach spalonych
kościołów; pseudogotyckie wieże, duże okna, styl
renesansowo-barokowy;
Kościół
św. Stefana, 1672-87 – bez
empor;
Kościół
św. Klemensa, 1680-82 – barokowe
wnętrze, ale surowe;
Hampton
Court, 1690-96 – niedokończony,
architektura angielsko-holenderska; cegła z kamieniem; surowa,
prosta architektura pozbawiona dekoracji.
John
Vanbrugh (1664? – 1726)
Dom
własny w Whitehall, 1699-1793 – rozbicie kompozycji;
Seaton
Delaval Hall, 1718-1728 – wpływ willi Foscari;
Dom
własny w Greewnich – wpływy gotyku;
Nicolas
Hawksmoor (1661? - 1736)
Projekt
Queen's College, Oxford, ok. 1708 – zainteresowanie
archeologią, np. Palladianizujące elementy;
Clarendon
Building, 1712-13, Oxford – afunkcjonalne elementy np. Klińce;
Westminster
Abbey – nadbudowa wież zachodnich 1734-45, gotyk i
neogotyk;
3) Wielkie
pałace: Castle Howard i Blenheim
Castle
Howard (1669-1712)– John Vanbrugh, Nicholas Hawksmoor; wzorcem
był Wersal; wnosi elementy zwyczajów angielskich połączonych z
francuskimi; oś poprzeczna, układ dwutraktowy, westybul -> hall
– tradycja średniowieczna (ekskluzywna część pałacu –
trofea, galeria przodków); galeria – eksponowano dzieła sztuki –
tradycja średniowieczna; rytm prostokątnych pomieszczeń, później
były zróżnocowane pod wpływem architektury starożytnego Rzymu;
kopuła nad hallem – kopuła bardzo rzadko była stosowana w
architekturze pałacowej;
Blenheim
– woda, łuki tryumfalne, dynamiczne formy – afunkcjonalne;
najróżniejsze poglądy – przeraża i fascynuje; dla księcia
Malborough w podzięcie od narodu za zwycięstwo pod Blenheim w 1704
r.
Nad Ludwikiem XIV w wojnie o sukcesję hiszpańską; włoski
manieryzm, zderzenia faktur; ogród XX-wieczny; w XVII-XVIII wieku
zaczęły się pojawiać biblioteki w pałacach.
4) Londyńskie
kościoły Hawksmoora
Powstawały
nowe kościoły – rozwój miasta;
St.
Alphege, 1712-14 – wnętrze w typie Wrena; masywna forma
architektoniczna;
Christ
Church, 1714-29 – motyw palladiański, kompozycja addycyjna,
ok. 1770 – rozwój we Francji (neoklasycyzm – początek
nowego myślenia);
Kościół
św. Anny – wariacje na temat gotyku – typ wnętrza
Wrenowskiego trwal do końca XIX wieku;
St.
Mary Woolnoth, 1716-27 – manieryzm, masywność, niewielkie
centralne wnętrze, górne światło;
St.
George, 1716-27 – archeologia (inspiracja), bazylika z
emporami;
St.
George in the east – niezwykłe detale;
5) „Długie
trwanie” gotyku w Anglii
Wzorce
zwieńczeń – późny gotyk (małe miasteczka) -barok katolicki;
James
Gibbs – studiował w Rzymie; kilka pałaców palladiańskich i
kościołów;
St.
Martin in the fields, 1721-26 – wzornik
modny w koloniach, standaryzowanie i powtarzanie w Anglii;
Hawksmoore
– Oxford, All Souls College, 1714-34 – neogotyk;
Zamknięty
okres trwający 60 lat, będący reakcją na architekturę europejską
w opozycji do baroku – palladianizm, projekty Hawksmoore'a
6) Palladianizm
w Anglii w I poł. XVIII wieku - Podstawy teoretyczne
Powody
"inności" architektury angielskiej: epoka ta obejmuje
rządy dynastii Stuartów
łącznie z protektoratem za Oliviera i Richarda Cromwellów,
wprowadzenie na tron dynastii hanowerskiej
oraz awans Anglii do roli mocarstwa światowego. Charakteryzuje ten
okres walka między Koroną a parlamentem, nieustanny spór, który
osiągnął apogeum w ogłoszeniu Wspólnoty Brytyjskiej i który
przez wieki nie pozwalał królowi sięgnąć po zbyt dużą władzę.
Skorzystała na tym szlachta wiejska oraz mieszczańska wartswa
kupiecka – znaczne środki finansowe i w XVIII wieku decydujący
wpływ na politykę. Ponadto – zerwanie z Rzymem
(1533-34 rok przez Henryka VIII), ogłoszono kościół anglikański
kościołem narodowym, więc Kościół jako zleceniodawca zszedł na
drugi plan;
7) Andrea
Palladio i Inigo Jones – wzorami dla XVIII-wiecznego wczesnego
klasycyzmu angielskiego
Inigo
Jones
– ksztacił się na malarza, projektanta kostiumów i scenografa,
działał na dworze duńskiego króla Christiana IV, a od 1605 r.
Pracował dla Jakuba I, który mianował go w 1615 roku nadwornym
architektem. Odbył już wcześniej podróże do Paryża i zapewne
też do Wenecji, ale dopiero pobyt w latach 1613-14 dokonał
decydującego zwrotu w jego twórczości. W podróży towarzyszył mu
earl Arundel, zwiedzili Veneto, Rzym, Florencję i Neapol. W Rzymie
asystowali przy pracach wykopaliskowych. Przebywali w Vicenzy i
Wenecji, żeby poświęcić się studiom architektury i skopiować
Cztery
księgi o architekturze Palladia
(opublikowane w całości po raz pierwszy w 1570 r.).Publikował
w Vitruvius
Britanicus –
przerysy budowli barokowych, jedynie pierwszy tom był palladiański;
Palladianizm
– artystyczna
reakcja na barok, zmiany we władzy – dynastia hanowerska (hipoteza
-> to oni przywieźli wpływy palladiańskie);
Angielski
neoklasycyzm – po 1750 roku, poza Palladiem czerpano z ruin
rzymskich budowli, świątyni w Pestum oraz innych sycylijskich
świątyń doryckich;
W
latach 60. publikacja związana z architekturą dorycką staje się
bardziej przystępna; poza Palladiem inspirowano się Serliem,
Scamozzim itd.
Inspiracje
Palladia – wille
niewielkiej wielkości, plan centralny; okno weneckie, serliana
(spopularyzowana przez Palladia); Drzeworyty Palladia, ok. 1720 –
powstają o wiele dokładniejsze grafiki ze wszystkimi
detalami,wzorniki mają bardzo dobrą jakość, ale nie posiadają
tekstu -> idee przenoszone drogą wizualną;
Dwa
typy willi angielskiej – 1) wielki
dom paradny – pałac, rezydencja w duchu baroku, ale w przebraniu
klasycystycznym; reprezentacyjność; 2)
niewielka
willa, jak palladiańska, nie odbiega tak bardzo od oryginału;
Wzory
przerabiano – domy paradne nie powstałyby w wykonaniu Palladia,
tylko ornamenty i detale, ubranie palladiańskie;
Queen's
House w Greenwich (1616-1635)
– budowla ta stanowi dowód nagłej zmiany wzorców w angielskiej
sztuce budowlanej i sygnalizuje radykalny odwrót od form typowych
dla późnego średniowiecza i manieryzmu. Budynek składa się z
dwóch połączonych mostkiem,wydłużonych poprzecznie prostokątnych
bloków. Ponad rustykowanym parterem wznosi się piano nobile, które
od strony ogrodu otwiera się kolumnową loggią. W trakcie północnym
znajduje się, sięgający ponad dwie kondygnacje hall w kształcie
sześcianu. Eleganckie uszeregowanie okien, porządek joński górnej
kondygnacji. Wzorce -> Villa Medyceuszów w Poggio a Caiano
(Guliano da Sangallo), wille Vicenza Scamozziego.
Banqueting
House, Londyn (1619-22) – największe
zlecenie Jonesa. Budynek na uroczystości dworskie, który pierwotnie
miał być włączony w większy kompleks pałacowy. Twórcza
mieszanka stylów z Vicenzy i Wenecji. Zrezygnowano z przewidzianego
w pierwszych planach zaakcentowania fasady za pomocą szczytu na
rzecz ciągłego belkowania, czyli horyntalizmu,
który stał się typowy dla angielskich budowli pałacowych. Wielka
sala bankietowa ma rozmiary starożytnej bazyliki; pierwotnie
przewidziana była nawet apsyda jako miejsce na tron. Rzut pionowy
zdominowany jest przez jońskie półkolumny na dolnej i pilastry
kompozytowe na górnej kondygnacji.
Queen's
Chapel (1623-27) – pierwszy
kościół zaprojektowany przez Inigo Jonesa, jest próbą
znalezienia nowych "palladiańskich" rozwiązań także w
budowlach sakralnych. Kaplica nie ma naw bocznych, a pomieszczenie
zamknięte jest stropem kasetonowym; trójdzielne okna (motyw
serliany), podejmujące wenecki motyw architrawu i łuku, ograniczają
krótsze ściany. Frontową stronę budynku podkreśla antykizowany,
trókątny szczyt.
Kościół
św. Pawła (1631, odbudowany po pożarze w 1795) – fasada
oparta na wzorach Witruwiusza jako fronton świątyni w porządku
toskańskim (archeologiczne zainteresowania – świątynie
etruskie); cegła – nawiązanie do tradycji; brak empor.
Wilton
House (Wiltshire) (1632-1647) – okno
palladiańskie, narożne wieże, spłaszczone dachy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz