22.01.2014

34. Bartolommeo di Michelozzo

- urodzony w 1396, zmarł w 1472 r.

- rzeźbiarz i architekt, działający głównie we Florencji;
- początkowo, jako rzeźbiarz współpracował z Donatellem (nagrobki);
- poświęcił się jednak architekturze, wznosząc budowle dla Medyceuszy: Willę Careggi, dziedziniec i bibliotekę w klasztorze San Marco we Florencji, a przede wszystkim Pałac Medyceuszy (Palazzo Medici Riccardi).


Dziedziniec w klasztorze San Marco we Florencji, 1436


dziedziniec


biblioteka, 1437-51

Villa Medici di Careggi koło Florencji, pocz. bud. 1457:




Villa Medicea di Cafaggiolo koło Florencji, rozbudowywana od 1451 :




Obie wille zachowały jeszcze surowy charakter średniowiecznych pałaców.

Palazzo Medici Riccardi, 1440-44, Florencja:







- Pałac wzniesiony dla Kosmy Medyceusza i jego rodziny, zamyka się wokół kwadratowego, wewnętrznego dziedzińca, którego trzy poziomy tworzą arkady, okna i loggia. Od zewnątrz budowlę dominuje horyzontalny podział i spłaszczająca się ku górze rustyka, zaś wieńczy ją masywny gzyms.

3 komentarze:

  1. Za to masz mnie absolutnie, po prostu mnie kupiłaś. Rany, dopóki ich nie zobaczyłam, nie wiedziałam, jak bardzo przydadzą mi się plany renesansowego pałacu. Piękne dzięki. :D
    I w ogóle, Twój blogaś spadł mi z nieba, tak to bym się nie umiała rozgarnąć w zagospodarowaniu przestrzeni. D:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że się to komuś przydaje :)

      Usuń
  2. W willi w Carreggi zmarła Zofia z Czartoryskich Zamoyska, wielka patriotka, założycielka Towarzystwa Dobroczynnosci, matka sześciu powstańców listopadowych.

    OdpowiedzUsuń