Donatello, właściwie Donato di Niccolò di Betto Bardi (ur. ok. 1396 we Florencji, zm. 13 grudnia 1466 tamże).
Kształcił się i początkowo pracował u Lorenzo Ghibertiego, obok którego jest twórcą renesansowego stylu w rzeźbie.
Prawdopodobnie w roku 1401 brał razem z innymi artystami udział w konkursie na drzwi do baptysterium florenckiego.
Wczesne dzieła:
Rywalizując z Brunelleschim wykonał drewniany krucyfiks:
z kościoła Santa Croce (1412-1413)
Św. Jan Ewangelista z katedry we Florencji, marmur (1410-1411)
W postaci Ewangelisty można dostrzec wiele elementów antycznych - sposób w jaki artysta uchwycił wzrok, czy kręcone włosy. Figura ta w późniejszych czasach zainspirowała Michała Anioła przy wykonywaniu figury Mojżesza.
Grupa Ofiarowania Izaaka z katedry florenckiej; marmur, ok. 1418
W grupie tej doskonale widoczny jest dynamizm i wyraz okrucieństwa.
Prorok Habakuk z katedry florenckiej (1423-1426)
W tej figurze, jak i proroka Jeremiasza widać doskonale zastosowany modus antyczny - rzymski, który uwidacznia się głównie na twarzach postaci, które są zindywidualizowane, a także poprzez samo ukształtowanie szat i upozowanie.
Prorok Jeremiasz z katedry florenckiej (1423-1426)
Figura Dawida, marmur, 1409 r.
Niezwykle łagodny i liryczny, podobnie jak druga figura Dawida:
Dawid, brąz (1430-33)
W latach 1410-1416 wykonał trzy figury do fasady Orsanmichele we Florencji:
Św. Piotr, marmur (1410-11)
Św. Marek, marmur (1410-11)
Św. Jerzy, marmur ok. 1416
W tym przedstawieniu Donatello zbliża się do rzeźby rzymskiej, doskonale uchwycił młodzieńczy charakter postaci.
Chrzcielnica w baptysterium w Sienie, marmur i brąz złocony (ok. 1417, 1427-1429)
Sława przyniosła mu zamówienie spoza Florencji. Tutaj po raz pierwszy Donatello pracuje w brązie i łączy go z innymi materiałami, co stanie się dla niego cechą charakterystyczną.
Detale:
Nadzieja
Nagrobek antypapieża Jana XXIII w baptysterium św. Jana we Florencji, piaskowiec zw. pietra serena, złocony (1422-1428)
Pietra serena była materiałem lokalnym, drobnoziarnistym i twardym, który po złoceniu daje efekty podobne do metalu.
Postać zmarłego została uwieczniona w pozycji półleżącej, sztywno ujęta, choć widać realizm w oddaniu układu szat, w twarzy i układzie ciała.
W niszach ujęte są postacie świętych, a inskrypcja jest podtrzymywana przez aniołki, co stanie się charakterystyczne dla artysty. Postać zmarłego leży przy Matce Boskiej, która ma orędować za nim u Boga.
Nagrobek kardynała Rainaldo Branccaciego w kościele Sant' Angelo et Nilo w Neapolu, marmur złocony i polichromowany (ok.1427)
Podobna koncepcja, jak w poprzednim nagrobku. Na płycie sarkofagu, powyżej - Matka Boska bolesna w otoczeniu aniołów.
Marmurowe reliefy Madonny z Dzieciątkiem:
Madonna Pazzi (1420-1430)
Madonna w chmurach (1425-1435)
Dojrzałe prace cechuje swobodny układ postaci, portretowe traktowanie głów, opanowanie perspektywy, wyczucie ruchu i umiejętna kompozycja.
Cantoria (trybuna śpiewacza) z katedry florenckiej, marmur (1431-1439)
Putta także będą charakterystyczne dla twórczości Donatella, tutaj - wesołe, tańczące, pełne siły witalnej; mają one wiele interpretacji, ważny jednak w kościołach był chór chłopięcy.
Ambona zewnętrzna dla katedry w Prato, marmur, mozaika, brąz, drewno (1428-1438)
Cyborium z Bazyliki św. Piotra w Rzymie, marmur (1432-1433)
Pojawia się tutaj struktura ediculi (jako moduł będzie stosowana wielokrotnie) - zwielokrotnione pilastry, fryz zamiast architrawu (Złożenie Chrystusa do grobu). Obiegowy ornament Donatella - kandelabrowy, powoli się wykształca.
Dekoracja rzeźbiarska Starej Zakrystii przy kościele San Lorenzo we Florencji (1428-1443):
Tonda z przedstawieniami Ewangelistów:
św. Jan - patron, znajduje się nad niszą ołtarzową; a także sceny z żywotu św. Jana:
Wskrzeszenie Druzjanny
Męczeństwo
Drzwi obramione są ediculami, nad nimi znajdują się supraporty z polerowanej terrakoty z reliefami świętych:
św. Szczepan i Wawrzyniec
św. Kosma i Damian (patroni lekarzy i farmaceutów)
Obie supraporty są obramione ornamentem kandelabrowym.
Drzwi Męczenników (nad reliefem ze św. Szczepanem i Wawrzyńcem) (1440-43)
Drzwi Apostołów (nad reliefem ze św. Kosmą i Damianem) (1440-43)
Zwiastowanie Marii w kościele Santa Croce we Florencji, złocony piaskowiec zw. pietra serena (po 1435)
Popiersie Niccolo da Uzzano, terrakota polichromowana (po 1430)
Figurka Amona-Atysa, brąz (ok. 1440)
Ołtarz główny św. Antoniego w Basilica Sant' Antonio w Padwie, marmur i brąz (1447-1450):
Chrystus na krzyżu
Madonna z Dzieciątkiem, św. Franciszek i św. Antoni
Reliefy z ołtarza ze scenami z życia św. Antoniego o drobnym modelunku:
Cud z osiołkiem, brąz cyzelowany i złocony
Cud z nowo narodzonym dzieckiem, brąz cyzelowany i złocony (szeroki plan)
Symbol św. Jana
Symbol św. Mateusza
Chrystus jako Vir Dolorum
Madonna z Dzieciątkiem z National Gallery of Art w Waszyngtonie (ok. 1450), brąz w całości złocony
Posąg konny kondotiera Erasma di Nani zw. Gattamelatą, na Piazza del Santo w Padwie, brąz (1447-1450)
Uwidoczniony w tym pomniku został punkt szczytowy twórczości Donatella. Doskonale widoczny jest tutaj realizm w oddawaniu natury - mimetyzm, a także formuła patosu, pewna forma gloryfikacji, wywyższenia w typie świeckim.
Dzieła późne cechuje dynamizm, wnikliwość w oddaniu psychiki i naturalizm w przedstawianiu ekspresji. Donatello wychodzi od detalu po ogólne opracowanie.
Grupa rzeźbiarska - Judyta i Holofernes, brąz (1455-60), Palazzo Vecchio we Florencji
Twarz Judyty ukazana została w niezwykłym skupieniu i napięciu, zwycięska kobieta triumfuje nad bezwładnym ciałem Holofernesa.
Grupa rzeźbiarska - Lament nad martwym Chrystusem, brąz (przed 1456)
Jest to motyw antyczny ożywiony przez renesans - lament (topos antyczny) w wydaniu chrześcijańskim. Widoczna silna ekspresja.
Figura św. Marii Magdaleny Pokutnicy z katedry florenckiej, drewno polichromowane (ok. 1457)
Vasari tak pisał o tej rzeźbie - "że widzi się i rozumie w niej anatomię ciała". Twarz poorana cierpieniem. Jest symbolem pokuty, ascezy, umartwienia. Ciało jej wyniszczone jest postem, wychudzone - zadawanie bólu samemu sobie za grzechy ma podłoże średniowieczne.
Ambona Zmartwychwstania i Ambona Męki Pańskiej w kościele San Lorenzo we Florencji, marmur i brąz (1460-1465):
Ambona Zmartwychwstania:
Zmartwychwstanie
Trzy Niewiasty u Grobu
Ambona Męki Pańskiej:
Ukrzyżowanie
Chrystus w Gethsemane
Medal w portretem Cosimo de' Medici, brąz (1464-66)
Wspaniałe opracowanie, dzięki. JN
OdpowiedzUsuńPiękne rzeźby. Bogaty dorobek.
OdpowiedzUsuń