Prezentuje pokolenie artystów pomiędzy Masacciem a Botticellim (lata 30. XV wieku);
Jedne z pierwszych dzieł - freski w klasztorze karmelitów (kilka lat później złożył tam śluby zakonne):
Potwierdzenie Reguły Karmelitów, c. 1432
1434 - podróż do Padwy, następnie prawdopodobnie do Flandrii (inspiracja do Madonny z Tarquinii i ołtarz do florenckiego kościoła Santo Spirito):
Madonna z Tarquinii, 1437;
Madonna z Dzieciątkiem między świętymi, 1437-38, ołtarz do kościoła S. Spirito;
1441 - rozpoczął monumentalną Koronację Matki Boskiej, do której nawiązywały inne obrazy ołtarzowe pędzla Filippa, oparte na zasadach Domenica Veneziana, wyróżniające się realizmem szczegółów i wyrazu twarzy postaci, na co nie pozostał obojętny Leonardo.
Koronacja Matki Boskiej, 1441-47
1452 - przeniósł się do Prato, gdzie wykonał freski w chórze katedry, a także inne dzieła:
Widok na lewą (północną) ścianę kaplicy głównej, 1452-65
Widok na prawą (południową) ścianę kaplicy głównej, 1452-65
Św. Stefan rodzi się i jest zastąpiony innym dzieckiem, 1452-65
Dysputa w synagodze, 1452-65
Pogrzeb św. Stefana, 1460
Narodziny św. Jana, 1452-65
Św. Jan żegna się z rodzicami, 1452-65
Uczta u Heroda, 1452-65
Męczeństwo św. Stefana, 1460
Ścięcie Jana Chrzciciela, 1452-65
Św. Albert Trapani, 1452-65
św. Jan Ewangelista, c. 1454
św. Łukasz Ewangelista, c. 1454
Madonna z Dzieciątkiem i sceny z życia św Anny, 1452;
Pobyt w Prato wiązał się ze skandalem, jaki wywołał romans Filippa z zakonnicą Lucrezią Buti, z którego zrodził się Filippino.
Po powrocie do Florencji otrzymał wiele prestiżowych zleceń, malując m.in. Narodzenie Jezusa do jednej z kaplic w Palazzo Medici.
Madonna w lesie, c. 1460, Palazzo Medici Riccardi, Florencja;
Na zlecenie Medyceuszy rozpoczął pracę nad swym ostatnim dziełem - freskami w chórze katedry w Spoleto:
Koronacja Marii, 1467-69
Zwiastowanie, 1467-69
Zaśnięcie Marii, 1467-69
Boże Narodzenie, 1467-69
wspaniałe malarstwo, dziękuję za to zestawienie prac
OdpowiedzUsuń