22.01.2014

31. Leonardo da Vinci

Urodzony w Vinci (Florencja) w 1452, zmarł w Cloux (Amboise) w 1519 roku;

Twórczość Leonarda rozwijała się w czasach rozkwitu XV-wiecznego humanizmu oraz nowej, renesansowej koncepcji świata i człowieka. Malarstwo, uznawane przez artystę za "najdoskonalszą z nauk", stanowiło zarazem środek wyrazu i narzędzie analizy, otwierając się na nieznane dotąd horyzonty twórcze.

Artysta kształcił się we Florencji, a pracowni Andrea del Verocchio, a pod wpływem nabytych tam doświadczeń zainteresował się rozmaitymi technikami artystycznymi, wprawiając się głównie w rysunku.


Zwiastowanie, 1472-75 (wspólnie ze swoim mistrzem);

Przez pewien czas był współpracownikiem Verocchia, po czym rozpoczął samodzielną działalność, przejawiając upodobanie do ujęć portretowych i obserwacji natury.


Portret Ginewry de' Benci, 1474-78


Rewers;


Madonna Benois, c. 1478


Madonna z goździkiem, 1478-80


Św. Hieronim, c. 1480

W 1482 roku w wieku 30 lat, opuścił Florencję Wawrzyńca Wspaniałego i udał się na dwór Ludovica Sforzy, zwanego Il Moro, w Mediolanie.


Adoracja Magów, 1481-82

Lombardia, w której Leonardo spędził w sumie 25 lat, stała się rodzajem ogromnego "laboratorium", zapewniającego artyście twórczą atmosferę, intelektualnych rozmówców, prestiżowe zlecenia i dobrobyt. Na dorobek artysty zainteresowanego rozmaitymi dziedzinami składają się dzieła malarskie oraz tzw. kodeksy, czyli zeszyty zapełnione notatkami i rysunkami. 

Podczas pierwszego pobytu w Mediolanie Leonardo namalował obraz ołtarzowy Madonna wśród skał (rozpoczęty w 1483) oraz fresk z przedstawieniem Ostatniej wieczerzy (1494-98).


Madonna wśród skał, 1483-86


Madonna wśród skał, 1495-1508


Portret Cecylii Gallerani (Dama z Łasiczką), 1483-90


Portret muzyka, 1490


La belle Ferroničre, ok. 1490


Madonna Litta, c. 1490-91

W 1494 roku książę Ludovico il Moro postanowił zmienić kościół dominikanów Santa Maria delle Grazie we własne mauzoleum, zlecając rozbudowę obiektu Bramantemu, a Leonardowi udekorowanie ściany refektarza freskiem ukazującym Ostatnią Wieczerzę i zwieńczonym herbami rodu Sforzów. Artysta zastosował technikę inną od fresku, która zapewniała większą trwałość malowidła, ale zarazem zmuszała malarza do szybkiego nanoszenia farb na tynk. Dzieło zostało ukończone w 1498 roku, wkrótce jednak uległo zniszczeniu i wielokrotnie poddawane było renowacji.



Ostatnia wieczerza, 1498


Dekoracja sklepienia, 1496-98; fresk w Sala delle Asse, Castello Sforzesco w Mediolanie;


Człowiek witruwiański, ok. 1492.





Mona Lisa (La Gioconda) ok. 1503-1505;

Po zajęciu Mediolanu przez Francuzów, artysta przeniósł się do Wenecji. Powróciwszy do Florencji, podjął rywalizację z Michałem Aniołem, tworząc niezachowane malowidło ścienne ze sceną Bitwy pod Anghari w Palazzo Vecchio.
Bitwa pod Anghiari, 1503-05:


 Studia jeźdźców;


Studia koni;


Detal;


Detal;

W 1506 roku powrócił do Mediolanu, gdzie ukończył obraz Święta Anna Samotrzecia.


Św. Anna Samotrzecia, c. 1510



Popiersie Flory, 1510s

 W 1513 roku na zaproszenie króla Franciszka I udał się do Francji, zabierając ze sobą kilka obrazów oraz setki rysunków opatrzonych notatkami.


Bachus, 1510-15


Św. Jan Chrzciciel, 1513-16


Pomnik konny, 1516-19

Zamieszkał w Amboise w otoczeniu niewielkiej grupy uczniów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz