- jego postacie stały się zaokrąglone, stosował skróty perspektywiczne z wielu punktów widzenia, jego obrazy były żywe, niemal naturalne;
- studiował nagość i skróty;
- prostota w układzie szat postaci;
Freski w Capella Brancacci przy kościele Santa Maria del Carmine we Florencji
(1424-1427, 1481-1485):
Masolino, Masaccio i Filippo Lippi
Stan przed konserwacją;
Stan po konserwacji;
Prawa strona:
- współpraca z Masolino (zaczyna, kończy Filippo Lippi - scena Grzechu Pierworodnego i sceny ze św. Piotrem)
Lewa strona:
- freski Masaccia - wezwany do Rzymu, gdzie terminuje i następnie wraca i kończy freski po śmierci Masolino;
Grosz czynszowy (1426-27);
- skrót od dołu do góry, umiejętność posadowienia postaci;
- narracja - Chrystus w otoczeniu uczniów;
- intensywne barwy: błękit, czerwienie;
- nogi postaci oparte twardo na ziemi;
Wzbudzenie syna Teofila i św. Piotr na tronie - Filippo Lippi;
- część po lewej stronie Masaccio (cechy realnych, istniejących ludzi);
Chrzest neofity przez św. Piotra; (1426-27)
- żywe barwy (ziemne), intensywne;
Wygnanie z Raju (1426-27);
- jako pierwszy maluje akty;
- oczy to narząd grzechu - patrzenie na rzeczy, których nie należy oglądać;
- głęboko osadzone oczy, grymasy, ekspresja;
- umiejętność "zaokrąglenia" postaci;
- kontur delikatnie podcieniowany;
- wpisanie postaci w przestrzeń.
Rozdawanie jałmużny przez św. Piotra i śmierć Ananiasza (1426-27);
- szlachetna twarz świętego;
- detale, żywa kolorystyka, wnętrza urbanistyczne;
Uzdrowienie chorych przez cień św. Piotra (1426-27);
- perspektywa, efekt cienia, realne miasto;
Portret mężczyzny (1426-27);
- cechy indywidualne - idealne uchwycenie;
Fresk Trójca Święta w kościele Santa Maria Novella we Florencji (1425-28) i schemat perspektywy;
- kasetony z rozetami, sklepienie beczkowe - idealna perspektywa;
- Tron Łaski, Maria, św. Jan i fundatorzy;
- pod krzyżem symboliczny grób Adama;
Fragmenty dawnego ołtarza z kościoła karmelitów Santa Maria del Carmine w Pizie (1426):
Ukrzyżowanie;
Madonna z Dzieciątkiem wśród muzykujących aniołów;
Panele;
Scena składania darów;
- współczesne stroje dworzan;
Ukrzyżowanie św. Piotra i ścięcie św. Jana;
Chrystus w Gethsemane (1424-25)
Tryptyk św. Juwenalisa (San Giovenale) 1422, kościół San Pietro w Cascia di Regello koło Florencji;
Św. Hieronim i św. Jan Chrzciciel;
Madonna z Dzieciątkiem i św. Anną (1424);
- obraz malowany na desce temperą;
Tondo Berlińskie (1427-28):
Awers - Narodzenie Chrystusa;
Rewers - Putto z pieskiem;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz