11.01.2014

21. Masaccio

- urodzony w 1401, zmarł w 1428 r.


  • jego postacie stały się zaokrąglone, stosował skróty perspektywiczne z wielu punktów widzenia, jego obrazy były żywe, niemal naturalne;
  • studiował nagość i skróty; 
  • prostota w układzie szat postaci;


Freski w Capella Brancacci przy kościele Santa Maria del Carmine we Florencji 
(1424-1427, 1481-1485):

Masolino, Masaccio i Filippo Lippi


Stan przed konserwacją;


Stan po konserwacji;


Prawa strona:

  • współpraca z Masolino (zaczyna, kończy Filippo Lippi - scena Grzechu Pierworodnego i sceny ze św. Piotrem)



Lewa strona:

  • freski Masaccia - wezwany do Rzymu, gdzie terminuje i następnie wraca i kończy freski po śmierci Masolino;




Grosz czynszowy (1426-27);

  • skrót od dołu do góry, umiejętność posadowienia postaci;
  • narracja - Chrystus w otoczeniu uczniów;
  • intensywne barwy: błękit, czerwienie;
  • nogi postaci oparte twardo na ziemi;




Wzbudzenie syna Teofila i św. Piotr na tronie - Filippo Lippi; 

  • część po lewej stronie Masaccio (cechy realnych, istniejących ludzi);



Chrzest neofity przez św. Piotra; (1426-27)

  • żywe barwy (ziemne), intensywne;



Wygnanie z Raju (1426-27);

  • jako pierwszy maluje akty;
  • oczy to narząd grzechu - patrzenie na rzeczy, których nie należy oglądać;
  • głęboko osadzone oczy, grymasy, ekspresja;
  • umiejętność "zaokrąglenia" postaci;
  • kontur delikatnie podcieniowany;
  • wpisanie postaci w przestrzeń.


Rozdawanie jałmużny przez św. Piotra i śmierć Ananiasza (1426-27);

  • szlachetna twarz świętego;
  • detale, żywa kolorystyka, wnętrza urbanistyczne;

Uzdrowienie chorych przez cień św. Piotra (1426-27);

  • perspektywa, efekt cienia, realne miasto;

Portret mężczyzny (1426-27);

  • cechy indywidualne - idealne uchwycenie;




Fresk Trójca Święta w kościele Santa Maria Novella we Florencji (1425-28) i schemat perspektywy;

  • kasetony z rozetami, sklepienie beczkowe - idealna perspektywa;
  • Tron Łaski, Maria, św. Jan i fundatorzy;
  • pod krzyżem symboliczny grób Adama;
Fragmenty dawnego ołtarza z kościoła karmelitów Santa Maria del Carmine w Pizie (1426):


Ukrzyżowanie;


Madonna z Dzieciątkiem wśród muzykujących aniołów;



Panele;


Scena składania darów;
  • współczesne stroje dworzan;

Ukrzyżowanie św. Piotra i ścięcie św. Jana;



Chrystus w Gethsemane (1424-25)



Tryptyk św. Juwenalisa (San Giovenale) 1422, kościół San Pietro w Cascia di Regello koło Florencji;


Św. Hieronim i św. Jan Chrzciciel;


Madonna z Dzieciątkiem i św. Anną (1424);

  • obraz malowany na desce temperą;
Tondo Berlińskie (1427-28):


Awers - Narodzenie Chrystusa;


Rewers - Putto z pieskiem;





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz