- początkowo uczył się w swym rodzinnym mieście u ojca Jossego (rzemieślnik i zegarmistrz);
- pracowania Dierica Boutsa;
- malarstwo zaczął uprawiać późno, początkowo ulegając wpływom niderlandzkich prymitywów;
- zapoczątkował italianizujący nurt malarstwa niderlandzkiego;
- w swojej twórczości nawiązywał do wielkiej tradycji van der Weydena i Memlinga;
- 1491 rok - został mistrzem antwerpskiego cechu malarzy - zlecenia od rzemieślniczych korporacji w Antwerpii i Louvain;
- pierwsze dziesięciolecie XVI wieku - podróż do Włoch - odwiedził Mediolan i Wenecję - studiował dzieła Leonarda, wzbogacając swoją erudycję artystyczną i styl;
Ołtarz św. Anny - (1507-08)
Ołtarz św. Jana - (1507-08)
- oba dzieła wykonane dla kościoła św. Piotra w Louvain
Madonna z Dzieciątkiem c. 1495
Bankier z żoną - 1514
- wielokrotnie kopiowany przez artystów w XVI wieku;
- rodzaj hołdu złożonego niderlandzkim prymitywom i zawiera wyraźne odwołania do Św. Eligiusza w pracowni - Petrus Christus;
- rezygnacja z religijnego tematu, scena codzienna z sylwetkami w półpostaci;
Ecce Homo - 1515
Portret kanonika Gardinera ok. 1510
- 1517 r. - dzięki pośrednictwu Pietera Gillisa, poznał Erazma z Rotterdamu i Thomasa More'a
- zapoczątkował typ portretu uczonego w pracowni;
Portret Erazma z Rotterdamu -1517
Medal z portretem Erazma z Rotterdamu - 1519
Portret starego mężczyzny c. 1517
Portret starego mężczyzny z profilu c. 1517
Mężczyzna z okularami c. 1520
Ukrzyżowanie ok. 1520
Złożenie do grobu c. 1525
Pokłon trzech króli - 1526
Madonna na tronie c. 1525
Ecce Homo -1526
Madonna z Dzieciątkiem -1529
Brzydka księżniczka (1525-30)
- zmarł, będąc u szczytu artystycznej kariery;
- jego twórczość przez długi czas stanowiła wzór dla artystów działających w Antwerpii - pejzaże będące tłem dla scen figuratywnych miały wpływ na jego przyjaciela, Patinira.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz