20.12.2013

10. Hans Holbein Młodszy


Autoportret (1542-43)

Hans Holbein Młodszy: (1497-1543)

- ojciec: Hans Holbein Starszy był silnie związany ze sztuką północy, przyjmował jednak niekiedy zewnętrzne formy i normy sztuki klasycznej;

- Hans Holbein Mł. urodzony w Augsburgu, uczeń swojego ojca; w latach młodości (1516) udał się wraz z bratem do Bazylei, gdzie zajął się ornamentyką książek, projektował witraże i nawet stroje kobiece dla krawców.

- podróż do Lombardii; wzorował się na Leonardzie da Vinci w swych pierwszych kobiecych portretach i popiersiach - psychologiczna wnikliwość i badawczy stosunek do fizycznego wyglądu postaci;

- lata 20. - tematyka religijna: Chrystus w grobie (1521) - klasyczny, uwspółcześniony monumentalizm, z drugiej strony - silny realizm i analityczne poszukiwanie detali;


Chrystus w grobie (1521)


Ostatnia wieczerza (1524-25)


Madonna burmistrza Meyera - (1526 i przed 1528)

- Madonna burmistrza Meyera - renesansowe cechy: symetria, równowaga; dokładnie wykończone szczegóły; postacie mimo upozowania nie są sztywne; twarz burmistrza ma wyraźne indywidualne cechy; pochodzi z czasów pobytu w Bazylei, gdzie przebywał do 1526 r.

Erazm z Rotterdamu utorował Holbeinowi drogę do Anglii. Lata 1526-28 (po raz pierwszy);


Portret Erazma z Rotterdamu - 1523


Portret Erazma z Rotterdamu -1523


Portret Erazma z Rotterdamu -1530


Rozprzestrzenienie się reformacji i związane z nią niepokoje oraz ustanie zamówień na dzieła sakralne, zmusiły artystę do przeprowadzki do Londynu w 1531 roku, gdzie był zaproszony przez Thomasa Moore'a - działalność portretowa; Zmarł w 1543 roku w Londynie;

- obiektywny obserwator, patrzący krytycznie, niekiedy drwiąco na człowieka; jego portrety są różnorodne, tak jak różnorodni są ludzie - podkreślał rangę społeczną przedstawianych osób.


Portret prawnika Amerbacha - 1519 r.

- klasyczny, profilowany układ postaci;


Wenus i Amor (1524-25)


Rodzina artysty - 1528


Portret Hermana Wedigh - 1532


Merchant Georg Gisze - 1532


Robert Cheseman - 1533


Ambasadorowie - 1533

- obraz "okolicznościowy" - upamiętnia wizytę Georgesa de Selve (w stroju duchownego), którą złożył przyjacielowi Jeanowi de Dinteville, francuskiemu ambasadorowi w Londynie. De Selve podniesiony do godności biskupa, został akredytowany przy Ojcu Świętym, a następnie piastował godność ambasadora w Wenecji, gdzie mocno zaangażował się w proces pojednania między protestantami a katolikami. De Dinteville, pan de Polisy, był jedynym z najbardziej cenionych współpracowników francuskiego króla w sferze spraw międzynarodowych.
- na meblu zostały umieszczone cenne instrumenty muzyczne i przyrządy służące do badań naukowych, wprowadzają one wątek symbolicznych odniesień;
- motywem przewodnim jest przemijanie piękna, sztuki i harmonii; czaszka na pierwszym planie jest namalowana poprzez optyczną deformację, zwaną anamorfozą; za kotarą natomiast, w lewym górnym rogu można dostrzec sylwetkę Chrystusa na krzyżu;


Jane Seymour - 1536

- jedna z żon Henryka VIII, króla Anglii; - inne ujęcie portretowe, jednolite tło; widoczny rysunek.


Henryk VIII - przed 1537


Portret Anny z Cleve - c. 1539


Edward VI jako dziecko - c. 1539


Portret kobiety (1535-40)


Portret Henryka VIII - 1540


Taniec śmierci (1523-25)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz