- syn malarza, kształcił się w Bawarii. W poszukiwaniu nowych źródeł inspiracji w 1498 roku udał się w podróż wzdłuż brzegów Dunaju.
Właśnie w tym okresie w pd. Niemczech i Austrii powstał nowy rodzaj malarstwa odznaczający się zamiłowaniem do natury i wpływami kultury rozwijającej się w Wiedniu, siedzibie uniwersytetu, i na dworze Maksymiliana I Habsburga w Tyrolu.
Cranach znalazł się wkrótce w kręgach tej kultury, stając się jednym z głównych przedstawicieli tzw. szkoły naddunajskiej jako twórca obrazów religijnych z pejzażami i ekspresywnymi postaciami, gdzie człowiek i natura stapiają się w jedno, np:
Odpoczynek podczas ucieczki do Egiptu, 1504;
W 1505 roku wyjechał do Wittenbergi, na zaproszenie elektora saskiego Fryderyka III Mądrego, zleceniodawcy Durera i zwolennika wyrafinowanego humanizmu, w którym klasyczne mity wpisywały się w kontekst ówczesnych Niemiec.
Sąd Parysa, ok. 1513
Wenus i kupidyn, 1526-27
Wenus i kupidyn, 1509
Leżąca nimfa wodna, 1515-1520
Apollo i Diana, ok. 1526
Trzy Gracje, 1535
Pod wpływem Durera Cranach zaczął stosować bardziej wyrazisty modelunek postaci, ukazywanych niekiedy na jednolitym, czarnym tle.
Książę Saksonii, 1517
Salome z głową św. Jana Chrzciciela, 1509-1510
Judyta z głową Holofernesa, ok. 1530
Chrystus błogosławiący dzieci, 1535-40
Z czasem zaczął wydłużać kształty figur, a ich eleganckie, niemal abstrakcyjne linie stały się niemiecką odpowiedzią na włoski manieryzm.
Przez resztę życia Cranach pracował dla dworu trzech saksońskich książąt elektorów, założył saksońską szkołę malarstwa. Był jednym z czołowych przedstawicieli niemieckiego renesansu, a jego styl, nacechowany początkowo elementami baśniowości i dużą siłą wyrazu, w ostatnich pracach nabrał większej dekoracyjności.
Portret księcia Saksonii Henryka i jego żony Katarzyny Meklemburskiej, 1514
Artysta próbował sił nie tylko w malarstwie, ale też w drzeworycie, malował obrazy ołtarzowe, akty, portrety, alegorie, sceny polowań i prace propagujące luteranizm.
Uczta u Heroda, 1533
Samson walczący z lwem, 1520-25
Alegoria melancholii, 1532
Kardynał Albrecht Brandenburski jako święty Hieronim w pracowni, 1526
Adam i Ewa, 1508-10
Adam i Ewa, ok. 1510
Adam i Ewa, 1526
Miłosierdzie, 1534
Adam i Ewa, 1509
Wenus z kupidynem, 1506
Wykonał kilka portretów Marcina Lutra, jego żony Katheriny von Bora i Philippa Schwarzerda, rektora uniwersytetu w Wiedniu Johanna Stephana Reussa, humanistów i lekarzy, jako pierwszy malarz niemiecki, umieszczając portretowanych w pejzażu.
Portret Marcina Lutra, 1525
Portret prawnika, 1503
Portret Hansa Lutra i jego żony, 1527
Portret mężczyzny, ok. 1500
Tworzył też duże obrazy religijne ilustrujące założenia reformacji. Cranach był autorem drzeworytów do pierwszego niemieckiego wydania Biblii, w przekładzie Lutra.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz