1.02.2014

57. Andrea del Sarto

- właściwie Andrea d'Agnolo di Francesco - urodził się we Florencji w 1486 roku, zmarł tamże w 1531 roku;

- jego twórczość wyrosła z tradycji florenckiego quattrocenta, odznaczała się doskonałością formalną, unikającą śmiałych rozwiązań pierwszych manierystów, którzy byli uczniami artysty.

- nauka u Piera di Cosimo (kopista kartonów Michała Anioła i Leonarda); W 1508 roku we Florencji założył własną pracownię.

Otrzymał zlecenie na cykl fresków w krużgankach klasztoru (Chiostrino dei Voti) kościoła Santa Annunziata (Odpoczynek Świętej Rodziny). 

1510-14:






W układzie narracyjnym dużych kompozycji inspirował się dekoracyjnymi malowidłami Ghirlandaia. 

Po podróży do Rzymu, gdzie poznał Rafaela oraz dzieła Michała Anioła i Sansovina, rozpoczął pracę nad oryginalną, monochromatyczną dekoracją w Chiosto dello Scalzo (cykl z legendą św. Jana Chrzciciela), która wywarła istotny wpływ na rozwój florenckiego rysunku początków XVI wieku.

(1517-20):




Szkic


W 1517 roku artysta namalował Madonnę z harpiami, po czym wyjechał na krótko do Francji, podróżując śladami Leonarda.

W latach 1518-19 działał w Paryżu wezwany przez króla Franciszka I. W latach 20. XVI wieku malował obok fresków, obrazy sztalugowe, kompozycje religijne odznaczające się mistrzowską kolorystyką.

Przykłady dzieł:

Artysta wykonywał również portrety:


Portret żony artysty, 1513-14


Portret Baccio Bandinelli, 


Portret młodego mężczyzny, ok 1517

Freski:


Triumf Cezara w Villi Medyceuszów w Poggio a Caiano, ok. 1520


Ostatnia wieczerza w klasztorze San Salvi we Florencji, ok. 1520-25

Sceny o tematyce religijnej:


Święta Rodzina (Barberini), ok. 1528


Wniebowzięcie NMP, 1526-29


Św. Jan Chrzciciel, ok. 1523


Pieta ze świętymi, 1523-24


Ofiara Abrahama, 1527-28


Madonna della Scala, 1522-23


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz