Rosso Fiorentino
(1494-1540)
Prawdziwe
imię Giovanii Battista di Jacopo. Był uczniem Andrea del Sarto (tak jak Pontormo).
- jeden z czołowych przedstawicieli wczesnego manieryzmu.
- pierwszym dziełem były freski w Chiostrino dei Voti przy kościele Santissima Annunziata we Florencji - Wniebowzięcie Matki Boskiej, 1517 r.
- postacie z jego obrazów miały często dziwaczne twarze, niekiedy o diabolicznym wyrazie, zdaniem Vasariego "okrutne i przepełnione rozpaczą".
Za
najlepszą pracę artysty uważa się „Zdjęcie z krzyża” (1521
r.) odznacza się ona deformacją figur i kolorów, jak również silną ekspresją i dynamizmem.
W krótkim czasie artysta dokonał radykalnej zmiany stylu, rezygnując z wpływów malarzy florenckich (Pontorma i Andrei del Sarto) na rzecz odwołań do rzymskich dzieł Michała Anioła, później Parmigianina.
Madonna między dwoma świętymi, 1521 r.
Portret mężczyzny, 1520-22;
Madonna tronująca między dziesięcioma świętymi, 1522
Zaręczyny Marii, 1523
Mojżesz broni córek Jetry, 1523-24
Martwy Chrystus między dwoma aniołami, 1525-26
Po Sacco di Roma (1527) artysta wiele podróżował, a jego twórczość w tym okresie charakteryzuje różnorodność tematyki i nastroju, od siły i napięcia po elegancję i spokój, bardziej odpowiednie dla oficjalnych zleceń.
W 1530 roku wyjechał do Francji, gdzie na zlecenie króla pracował (wraz z Francesco Primaticciem) nad dekoracją słynnej Galerii Franciszka I w pałacu królewskim w Fontainebleau (1532-1537). Projekt jego dzieła, dzięki rycinom, przyczynił się do rozpowszechnienia manieryzmu w Europie.
Zdjęcie z krzyża, 1528
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz