Madonna przy schodach (1490-92), Casa Buonarotti we Florencji;
- naśladowanie maniery Donatella,
- pewny rysunek;
- jedyne dzieło tak płasko rzeźbione;
Bitwa (ok. 1492)
- produkt mecenatu Medyceuszy;
- efekty studiów nad sarkofagami rzymskimi, wspaniałe efekty światłocieniowe;
- Wygnanie Medyceuszy -> podróż Michała Anioła do Bolonii;
Figury św. Pertoniusza i św. Prokulusa z konfesji św. Dominika w kościele San Domenico w Bolonii, (1494)
Anioł z kandelabrem (1494-95)
- cielesny, krzepki;
Bachus (1497)
- wykonany dla bankiera Jacopo Galli (porównanie z Dawidem Verocchia);
- mocna budowa, choć widoczna smukłość sylwetki;
- ciekawa postawa (widoczne lekkie zachwianie);
- umiejętność ukazywania stanów pomiędzy wykonywanymi czynnościami, "pomiędzy ruchami";
Pieta (1499) w Bazylice św. Piotra na Watykanie;
- rysunek i uczucie, delikatność, artyzm, układ draperii, niesamowicie oddane martwe ciało Chrystusa;
- dzieło to przyniosło artyście prawdziwy sukces;
- niezwykła twarz Marii powtórzy się jeszcze w dziełach artysty;
- swoje imię Michał Anioł wyrzeźbił na pasku Matki Boskiej;
Dawid (1504)
- wykonanie figury zleciła w 1501 roku gildia kupców wełnianych (Arte della Lana)
- niezwykła smukłość bioder;
Tondo Pitti (1504-05)
- niezwykle piękna twarz kobieca;
Tondo Taddei (1505-06)
- niewykończone;
Madonna z Dzieciątkiem (1501-1505), kościół Notre Dame w Brugii (Belgia);
- cudna twarz Marii;
Nagrobek papieża Juliusza II:
1505 - jeden z projektów nagrobka papieża Juliusza II
- pojawiło się wiele wariantów;
- olbrzymia struktura - pierwotnie miało być ok. 40 figur;
- wewnątrz miał się mieścić sarkofag;
Mojżesz (1515)
- przedstawiony jako prawdziwy wódz;
Rachela i Lea (1545)
- kwiaty - życie kontemplacyjne;
- lustro - życie czynne;
Figury, który nie weszły w koncepcję nagrobka:
Dwie postacie Niewolników (Jeńców), ok. 1513 r.:
Umierający (Śpiący)
Buntownik
- odmienne postawy;
- pierwsza faza prac nad pomnikiem;
Praca we Florencji -> Cztery postacie Niewolników, wykonane w latach 1519-1536:
Atlas
Brodacz
Przebudzony
Młodzieniec
Figura Chrystusa Zmartwychwstałego:
Wersja Pierwotna (ok. 1515), Monastero San Vincenzo Martire w Bassaro Romano;
Wersja Ostateczna (1521), kościół Santa Maria Sopra Minerva w Rzymie;
Michał Anioł i uczniowie: Kaplica Medyceuszów w Nowej Zakrystii przy Kościele San Lorenzo we Florencji (1526-1533); rzeźby wykonywane od 1520 roku.
- pierwotnie miały się mieścić w tym miejscu 4 nagrobki, ostatecznie - 2;
Sam, bez pomocy uczniów wykonał postacie Guliano, Lorenzo, Madonnę Medici;
Św. Kosmę i Damiana wykonali uczniowie;
- niektóre figury wykonane są tylko częściowo;
Kucający chłopiec (1530-33)
Kandelabr ołtarzowy (ok. 1531)
- manierystyczna dekoracja;
Madonna Medici (1521-1531)
- wchodzi w rytm figura serpentinata - tendencja manierystyczna do skomplikowanych układów;
- wydłużanie szyi;
Nagrobek Guliana, księcia Nemours (1526-1533):
- życie aktywne;
Noc
- przypomina obraz Michała Anioła (Leda z łabędziem)
- wydłużona postać;
Dzień;
Nagrobek Lorenza, księcia Urbino (1524-31):
- życie kontemplacyjne;
Zmierzch;
Świt;
Jest to nowy typ pomnika nagrobnego -> postacie siedzące;
Późne dzieła florenckie:
Zwycięstwo (1532-34);
Dawid (Apollo), 1530;
Popiersie Brutusa, 1540;
Pieta florencka (ok. 1550);
Pieta Rondanini (1552-64);
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz