- urodzony ok. 1371 roku, zmarł w Sienie w 1438 r.
- jego ojcem był malarz, rzeźbiarz i złotnik - Piotr Guanieri (brat malarza Priama);
- był jednym z pierwszych rzeźbiarzy po Andrea Pisano i Orcagnie, który zaczął zbliżać się do wzorców natury;
- Początki: Siena;
- katafalk w formie piramidy z umieszczonym na nim pomnikiem konnym Jana Azzo - wprowadził tu nieznany wcześniej stelaż pod konia, wykonany z listew drewnianych, desek, łączonych słomą, konopiami i sznurem. Nałożył na mieszaninę gliny, wełny i kleju. Posąg po wyschnięciu był bardzo lekki.
- Zwiastowanie z kolegiaty w San Gimignano (ok. 1421-26 r.) - drewno
- dokładnie opracowane włosy;
- Zaraza panująca w Sienie zmusiła go do wyjazdu -> Lukka
Pomnik Ilarii del Carretto (1406-1413)
- na zamówienie Guignich
- został zniszczony po wypędzeniu Guignich z miasta (1429), w 1913 roku złożono go w całość i ustawiono w katedrze w Sienie;
- wzorowanie się na naturze, ale także wyrażanie uczuć;
- przedstawiony u jej stóp pies symbolizuje dochowanie wierności mężowi;
Florencja - wziął udział w konkursie na wykonanie drzwi do baptysterium florenckiego (1401)
- Wyjazd do Bolonii.
- Portal główny kościoła św. Petroniusza w Bolonii (1435-1438)
- nie został wykończony na wskutek śmierci artysty. W 1510 roku został przerobiony.
- płaskorzeźby - po 5 na każdym pilastrze i 5 na nadprożu - Dzieje Starego Testamentu:
Stworzenie Adama;
Grzech Pierworodny;
Adam i Ewa;
Wygnanie z Raju;
- Lukka.
Ołtarz Trentów (1422) w kościele św. Ferdiana;
- Nastawa ołtarzowa z Matką Boską, Dzieciątkiem, ze św. Sebastianem, św. Łucją, św. Hieronimem i ze św. Zygmuntem;
- dla Fryderyka Trenty z Veglii;
- w predelli sceny z życia każdego ze świętych;
- pomniejszanie postaci w miarę oddalania się w głąb;
- Siena.
Acca Larentia (1414-19)
Rhea Sylvia (1414-19)
Czystość (1414-19)
Nadzieja (1414-19)
Adam i Ewa (1414-19)
Projekt, 1409;
Wykonał fontannę zwaną Fonte Gaia, która niestety zachowała się w formie szczątkowej; Resztki znajdują się w loggi w Palazzo Pubblico. Obecna fontanna jest rekonstrukcją.
- Przedstawienie Matki Boskiej, 7 cnót teologicznych;
- widać tu już odrzucenie gotyku i wyraźne początki myślenia renesansowego;
Trzy płaskorzeźby w brązie z przedstawieniami z życia św. Jana Chrzciciela umieszczone na chrzcielnicy w baptysterium św. Jana w Sienie (ok. 1430);
- widać wyraźny wpływ Ghibertiego i Donatella;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz