(1475-1564)
- przesłanie Vasariego - Michał Anioł osiągnął szczyt i można go tylko naśladować; kult osoby Michała Anioła - jego żywot powstał już za jego życia;
- uczeń Domenica Ghirlandaia;
- praca dla Medyceuszy we Florencji (bardzo mocno z nimi związany), po wygnaniu ich z miasta, Michał Anioł udał się do Bolonii;
Tondo Doni (Święta Rodzina z małym św. Janem Chrzcicielem (1506)
- staranny rysunek,
- głęboka, psychologiczna wiedza na temat ludzi;
- tu był już uznany za autorytet po wykonaniu swych dzieł rzeźbiarskich;
- złożona kompozycja - wielkie umiejętności;
- w tle przedstawił nagie postacie;
- uduchowienie postaci kobiecej - typ bardzo często ukazywany w późniejszym malarstwie, wyraz twarzy koresponduje z gestami;
- skomplikowane układy pomiędzy postaciami: figura serpentinata i inne;
- świetlistość barw, rysunek, sfumato, doskonała praca nad światłem i cieniem - doskonała plastyczność;
Madonna z Dzieciątkiem, św. Janem Chrzcicielem i aniołami (ok. 1497)
- monochromia, nieukończone
Złożenie Chrystusa do grobu (ok. 1510)
- nieukończone
- kolorystyka, zadziwiające pozy postaci;
Leda z łabędziem (1535-1560)
- popularny temat w renesansie - podszyty erotyzmem (świeckie, rozrywkowe malarstwo);
- charakter często prywatny;
Capella Sistina (Kaplica Sykstyńska) na Pałacu Watykańskim, zbudowana w latach 1475-1483 na zlecenie papieża Sykstusa IV (wuj Juliusza II).
Freski na zlecenie Juliusza II; ok. 1480 roku - freski malarzy Quattrocenta; pomiędzy oknami postacie papieży;
Wnętrze kaplicy Sykstyńskiej: 1508-1512 (na zlecenie Juliusza II) i 1535-1541 (na zlecenie Pawła III)
- lunety, kaplica podzielona na 9 przęseł z każdej strony 6 spływów i po jednym na ścianie ołtarzowej i tylnej; (postacie Sybilli i Proroków - 1508-1512)
- trójkąty narożne - przodkowie Chrystusa (na lunetach i ścianach tarczowych)
- Sceny ze Stworzenia Świata, Potopu aż do Upicia Noego - na przemian większe i mniejsze;
Najstarsza część - 1508 r. - Potop, do środka - 4 wielkich proroków, 3 małych, 6 sybilli;
Ignudi (nagie postacie) + medaliony na pendentywach;
1) Przedstawienie ponad wejściem i herb papieża Juliusza II (della Rovere) - 1508 r.
- Prorok Zachariasz
- Judyta i Holofernes
- Dawid i Goliat
2) Pijaństwo Noego (1509)
- brak szacunku dla ojca/starego człowieka; palec - gest prześmiewczy;
- Prorok Joel;
- Sybilla Delficka;
3) Potop (1508-1509)
- widoczny największy związek z Lucą Signorellim;
Przodkowie Chrystusa - Jozjasz, Jechoniasz i Salatiel; Zorobabel, Abiud i Eliakim;
4) Ofiara Noego (1509)
- piękno nagości, przedstawienie wieku ludzkiego z umiejętnością doskonałą;
- Sybilla Erytrejska;
- Prorok Izajasz
5) Grzech Pierworodny i wygnanie z Raju (1509-1510)
- pewna siebie Ewa;
- Przodkowie Chrystusa: Ezechiasz, Manasses i Amos; Ozjasz, Joatam i Obed;
6) Stworzenie Ewy (1509-1510)
- różnica między snem a jawą; majestat boski - uniesienie dłoni, dobrotliwy wizerunek Boga;
- Prorok Ezechiel;
- Sybilla Kumejska;
7) Stworzenie Adama (1510)
- Bóg - gest majestatu, gest inicjujący, tchnienie życiowe za sprawą Ducha Św.; Adam - budzi się ze snu dzięki Stwórcy;
- Przodkowie Chrystusa: Asa, Jozafat i Joram; Roboam i Abiasz;
8) Oddzielenie lądów i mórz (1511)
- Prorok Daniel
- Sybilla Sybilla Perska
9) Stworzenie słońca, księżyca i roślin (1511)
- Bóg Ojciec w różowych szatach, później przejmują to manieryści;
Przodkowie Chrystusa: Jesse, Dawid i Salomon; Salomon, Booz i Obed
10) Oddzielenie światła od ciemności (1511) oraz przedstawienie nad ścianą ołtarzową (1511) - Jonasz;
- ignudi pogrążone w cieniu, tak jak i prorok Jeremiasz;
Prorok Jeremiasz - skrzyżowane nogi, opuszczona głowa (smutek, wątpliwości nad sytuacją swego ludu), mroczna strona naszej natury; (Melancholia Michała Anioła);
Sybilla Libijska;
- Prorok Jonasz;
-Przodkowie Chrystusa: Naasson; Aminadab;
- Spiżowy wąż;
- Ukaranie Hamana;
Sąd Ostateczny, 1537-41
Cappella Paolina, Palazzi Pontifici, Watykan
Nawrócenie Saula, 1542-45
Męczeństwo św, Piotra, 1546-50
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz