Autoportret z Niccolò d'Angeli Franceschi, 1500 lub 1503,
- Vasari poznał go jako małego chłopca;
- Vasari pisze o nim tak: pokazał jak malować nagość, by wyglądała jak żywa;
- uczeń Piera della Francesca;
Dekoracja malarska zakrystii św. Jana przy bazylice della Santa Casa w Loreto (1477-1482):
Postaci Apostołów, 5 par, po dwóch; św. Tomasz wkładający dłoń w ranę Chrystusa;
- Apostołowie dyskutują ze sobą, swobodny, naturalny układ ciała, mistrzowskie malowanie ciał w skomplikowanych układach;
Biczowanie Chrystusa, 1480;
- monochromatyczne barwy;
Madonna z Dzieciątkiem i świętymi, 1484
- św. Onufry, św. Herkulan, św. Stefan i św. Jan Chrzciciel;
Pracuje w Perugii i Sienie, ale jedzie też do Rzymu;
Testament i śmierć Mojżesza na lewej ścianie kaplicy Sykstyńskiej (1481-82):
- wieloosobowe grupy, doskonałe ukazanie postaci w różnych pozach;
Tonda florenckie dla Lorenzo Medici:
Madonna z Dzieciątkiem (1490)
Św. Rodzina ze św. Katarzyną (1490-92)
- określony typ twarzy kobiecej;
- plastyczne operowanie w monochromii;
- ograniczenie barw;
- "rzeźbiarskie malarstwo"
Tondo ze św. Hieronimem i Bernardem (1492-1493)
- portret starego mężczyzny - widoczne zmarszczki;
Ołtarz św. Krzysztofa w Capella Bichi przy kościele św. Augustyna w Sienie, 1498:
św. Augustyn, św. Katarzyna z Aleksandrii, św. Antoni z Padwy
św. Maria Magdalena, św. Katarzyna, św. Hieronim;
Sceny z życia św. Benedykta w Chiostro Grande opactwa Montediveto Maggiore w Chiusuri, koło Sieny, (1497-99) - dziewięć fresków:
Ołtarz Opłakiwania Chrystusa z kościoła św. Małgorzaty w Cortonie (1505) - w predelli 5 scen z życia Chrystusa:
Scena główna - Opłakiwanie, Zmartwychwstanie i Ukrzyżowanie w tle;
- sceny w predelli - nie wykonywał ich sam, razem ze swoim uczniem;
Madonna z Dzieciątkiem, Trójcą Św., Archaniołami (Gabriel i Michał) i Świętymi dla Confraternita della Trinita dei Pelligrini - św. Ambroży i Atanazy (w Cortonie, 1510):
Komunia Apostołów (1512)
- Judasz chowa komunię do sakwy ze srebrnikami;
Dekoracja malarska w Capella San Brizio, przy katedrze w Orvieto;
Fra Angelico zaczął malować freski, ale nie dokończył w 1499 r. Luca dostał to zlecenie, pracował do 1502 roku - lęki przed końcem świata, ponieważ zbliżał się okrągły wiek (1500), Signorelli maluje ściany:
- Przybycie Antychrysta, Nauki i czyny Antychrysta - brat zabija brata, Savonarola (już nie żyje, został uznany za fałszywego proroka), zwiastuny końca świata;
Apokaliptyczny koniec świata - z nieba spływają duchy niebieskie, zabijające ludzi, kłębowisko ciał, mnóstwo postaci w skrótach; od niego inspiracje czerpał Michał Anioł
- Zmartwychwstanie zmarłych - duża grupa nagich ludzi, nigdy wcześniej nie pojawiło się tyle nagich postaci w jednym miejscu;
- Potępieni - Szatan niosący na plecach dziewczynę;
- Zbawieni - muzykujące anioły podtrzymują ludzi;
- Piekło i niebo - między przedstawieniami znajduje się okno;
Dolna strefa ścian: malarstwo ornamentalne - okienka z postaciami poetów: Dante Alighieri:
Stacjusz
Dante i Wergiliusz w czyśćcu:
- sploty roślinne, fantastyczne zwierzęta;
Capellina dei Corpori Santi - fresk Opłakiwanie Chrystusa w asyście świętych: Faustyna i Parencjusza:
Ta kaplica toruje drogę do stworzenia przez Michała Anioła kaplicy Sykstyńskiej!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz