Kaplica w
Ostrzyhomiu – twórcy i formy; - wzór dla Kaplicy Zygumntowskiej na Wawelu;
Kaplica w
Ostrzyhomiu jest najważniejszą budowlą tego typu na Węgrzech.
Została ona zbudowana dla czołowego dostojnika zarówno kościelnego
jak i świeckiego, Tamasa Bakócza,
który był kardynałem, arcybiskupem Ostrzyhomia oraz jednym w
ważniejszych kanclerzy Węgier. Kamień fundacyjny kaplicy datuje
rozpoczęcie budowy na 1506 rok. Budowla jest w całości wykonana z
czerwonego marmuru z Süttő [szuty].
Kaplica
jest budowlą centralną na planie krzyża greckiego.
Od
1543 roku Ostrzyhom był pod panowaniem Turków, spod którego został
wyzwolony dopiero w 1683 przez Jana III Sobieskiego. Sama kaplica
przetrwała okupację turecką w zadziwiająco dobrym stanie. Dopiero
podczas budowy nowej neoklasycystycznej katedry w 1823 roku kaplica
została przeniesiona kawałek po kawałku na swoje obecne miejsce (z
południa na północ). Przy przebudowie katedry została
przeprowadzona inwentaryzacja kaplicy, w trakcie której ponumerowano
każdy kamień, aby ułatwić odbudowanie jej na nowym miejscu.
Samo
przeniesienie kaplicy było nieco bezsensowne, ponieważ nie tylko
została ona przytłoczona przez masywną bryłę katedry, ale także
odwrócono ją tył na przód (aby wejście znajdowało się od
strony kościoła) i w ten sposób ołtarz jest umieszczony po
zachodniej stronie. Dodatkowo trzeba było jeszcze wybić w ścianie
nawy bocznej katedry wejście do kaplicy.
Katedra:
Pierwotna
eliptyczna kopuła z doświetlającą wnętrze latarnią została
zniszczona prawdopodobnie pod koniec XVII wieku. W 1875 roku starą
zastąpiono nową kopułą sferyczną skonstruowaną przez Lipperta,
która, nie mając doświetlenia, sprawiła, że wnętrze stało się
raczej ponure. Naprzeciwko wejścia wybito duże okno, jednak zabiegi
te całkowicie zmieniły pierwotne oświetlenie wnętrza kaplicy.
Do
kaplicy wchodziło się przez arkadę opartą na pilastrach. Ponad
gzymsem znajdował się fryz dekorowany maskami i rogami obfitości.
Resztki z tego wejścia są obecnie przechowywane w krypcie katedry.
Naprzeciwko wejścia stały marmurowe stalle, nad którymi były dwa
okna, jedno nad drugim (na ścianie i na lunecie powyżej). W niszy
przesklepionej kolebką, na prawo od wejścia były dwie pary drzwi
zwieńczone półokrągłymi tympanonami. Lewe drzwi były fałszywe,
prawe prowadziły do zakrystii. Małe okno nad drzwiami służyło
jako okno chóru.
W
niszy na lewo od wejścia stał ołtarz z białego marmuru z Carrary,
wykonany przez Andreę Ferrucciego w ostatniej fazie budowy w 1519.
Obecnie jest on w dużej mierze dziewiętnastowieczny – wtedy
dodano dwie figury świętych oraz odnowiono reliefy (Ewangeliści
mają nowe głowy, a Zwiastowanie, któremu jest poświęcona
kaplica, w znacznym stopniu odnowiono). Oprócz tego nie wiadomo, co
stało się z figurami świętych, pierwotnie stojącymi w trzech
niszach retabulum.
Pierwotna
kopuła musiała wywierać niesamowite wrażenie, ponieważ na
kasetonach znajdowało się 96 brązowych płycin z reliefami
pokrytymi złotem i srebrem. Według opisów przedstawiały one sceny
z życia Chrystusa i postaci świętych. Rama całości była
miedziana.
W
narożnikach kaplicy stały żłobione pilastry, które wspierały
belkowanie i do których przylegały niższe pilastry do podtrzymania
ramion krzyża różniących się długością. Jedyną dekoracją są
głowice większych pilastrów, ornament wypełniający pachy
pomiędzy łukiem a gzymsem oraz duże okrągłe medaliony z herbami
na pendentywach.
Nie
znamy żadnego konkretnego modelu dla kaplicy Bakócza, ani też nie
jest znany jej autor. Na podstawie stylistycznych badań
porównawczych można było jedynie ustalić, że architekt pochodził
ze środowiska włoskiego. Najbliższym poprzednikiem ostrzyhomskiej
kaplicy jest zakrystia Santo Spirito we Florencji zbudowana przez
Giuliano da Sangallo w latach 1489-1497. Najbardziej podobna do
ostrzyhomskiej jest niewielka kaplica w zakrystii zwana Capella
Barbadori: pojawia się tu podobna dekoracja ścian – łuk oparty
na pilastrach opartych na większych żłobionych pilastrach, które
wspierają belkowanie. Jednak na tym podobieństwa się kończą.
W
Ostrzyhomiu wszystko zrobione jest z czerwonego marmuru → jedność
materiału, całość nie wygląda jak zbiór, ale jak osobna
jednostka; Barbadori → nie ma kopuły, sklepienie nad lunetami,
tendencje wczesnorenesansowe, pietra serena na bielonych ścianach.
Ostrzyhom
→ cięższe formy niż florenckie, większa trójwymiarowa
różnorodność, gra ze światłem, jednak na pewno mają
florenckie korzenie => drzwi do zakrystii jak wewnętrzny portal w
Santo Spirito 1487 zrobiony przez Salvi d'Andrea, głowice pilastrów
jak w San Sepolcro w Capella Rucellai św. Pankracego Albertiego
(1467) lub Maria Maddalena dei Pazzi Giuliano da Sangallo
(1480-1492), podobne kapitele także na zamku w Budzie ok. 20-30 lat
wcześniej.
Maria Maddalena dei Pazzi Giuliano da Sangallo (1480-1492)
Buda
Inskrypcja
na belkowaniu mówi nam, że Tamas Bakócz z Erdőd
[erduud], kardynał Ostrzyhomia, wzniósł Kaplicę dla Matki
Boskiej, Dziewicy Marii w 1507 roku.
Bardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuń