- jeden z najważniejszych przedstawicieli manieryzmu - architekt, malarz fresków, organizator przedsięwzięć dekoracyjnych;
- kształcił się w pracowni Rafaela - współpracownik przy malowaniu loggii watykańskich (Pożar Borgo), po śmierci mistrza kończył jego malowidła na Watykanie czy w loggi Villi Madama (letniej rezydencji papieża Klemensa VII);
- charakterystyczne cechy: plastyczny sposób prowadzenia linii, metalizujące kolory - wczesne dzieła:
Adoracja pasterzy, c. 1535
Kochankowie, c. 1525
Koronacja Matki Boskiej, 1505-25
Madonna z Dzieciątkiem i Janem Chrzcicielem, c. 1523
Madonna z Dzieciątkiem, 1520s
Madonna z Dzieciątkiem, 1522-23
Nagrobek Pietro Strozzi, Sant'Andrea, Mantua, c. 1529
Obrzezanie
Portret kobiety, c. 1531
Św. Jan Chrzciciel
Triumf Tytusa i Wespazjana, 1537
- tendencja do gestów i wyrażeń odznaczających się pewną oratorską emfazą i zgodnych z duchem rodzącego się manieryzmu.
Po śmierci Rafaela w 1520 roku przeprowadził się do Mantui.
Dla miejscowego rodu Gonzagów wzniósł Palazzo del Tč - dla Fryderyka II Gonzagi i ozdobił wnętrza freskami - freski w Sali Psyche i Sali Gigantów całkowicie zacierają architekturę, bogate w skróty perspektywiczne i efekty iluzjonistyczne, ujawniają wpływ sztuki Rafaela i Michała Anioła.
Sala Gigantów:
południowa i wschodnia ściana, 1532-34
południowa ściana,1532-34
północna ściana, 1532-34
sklepienie, 1532-34
sklepienie i ściana południowa, 1526-34
wschodnia i północna ściana, 1526-34
wschodnia ściana, 1532-34
wschodnia ściana, 1532-34
Sala Psyche:
płn. i wsch. ściana, 1526-28
pd. ściana, 1526-28
płn. ściana, 1526-28
wsch. ściana, 1526-28
wsch. ściana, 1526-28
pd. ściana, 1526-28, Hołd dla Apolla
pd. ściana, 1526-28, Kupidyn i Psyche
sklepienie, 1526-28
Salone dei Cavalli, ok. 1526:
Camera dei Venti:
polowanie, 1527-28
więźniowie, 1527-28
sklepienie, 1527-28
Stanza del Sole, sklepienie, 1526
Po śmierci księcia Fryderyka II Gonzagi pracował dla regenta kardynała Ercole Gonzagi, na którego zlecenie przebudowywał katedrę w Mantui (1545) i opactwo San Benedetto w Polirone, a także dokonał gruntownej renowacji dawnych budynków, stworzył nowe kwatery i dziedzińce, w obrębie Palazzo Ducale:
Salone dei Cavalli, 1538-39:
Camerino dei Cesari, 1532:
Tarkwiniusz i Lukrecja, Palazzo Ducale, Mantua, 1536
Sala di Troia, (Sala Trojańska) 1536-40:
- tworzył kartony do arrasów oraz projektował biżuterię dla złotników, czuwając nad ogólnym wyglądem dworskiej siedziby Isabelli i Federica Gonzagów.
Alegoria cnót Federica II Gonzagi, 1531-34
Narodziny Bachusa, c. 1533
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz