24.01.2014

38. Giulio Romano

 (Rzym ok. 1499 - Mantua, 1546);

- jeden z najważniejszych przedstawicieli manieryzmu - architekt, malarz fresków, organizator przedsięwzięć dekoracyjnych;
- kształcił się w pracowni Rafaela - współpracownik przy malowaniu loggii watykańskich (Pożar Borgo), po śmierci mistrza kończył jego malowidła na Watykanie czy w loggi Villi Madama (letniej rezydencji papieża Klemensa VII);
- charakterystyczne cechy: plastyczny sposób prowadzenia linii, metalizujące kolory  - wczesne dzieła:


Adoracja pasterzy, c. 1535


Kochankowie, c. 1525


Koronacja Matki Boskiej, 1505-25


Madonna z Dzieciątkiem i Janem Chrzcicielem, c. 1523


Madonna z Dzieciątkiem, 1520s


Madonna z Dzieciątkiem, 1522-23


Nagrobek Pietro Strozzi, Sant'Andrea, Mantua, c. 1529


Obrzezanie


Portret kobiety, c. 1531


Św. Jan Chrzciciel


Triumf Tytusa i Wespazjana, 1537

- tendencja do gestów i wyrażeń odznaczających się pewną oratorską emfazą i zgodnych z duchem rodzącego się manieryzmu.
Po śmierci Rafaela w 1520 roku przeprowadził się do Mantui.

Dla miejscowego rodu Gonzagów wzniósł  Palazzo del Tč - dla Fryderyka II Gonzagi i ozdobił wnętrza freskami - freski w Sali Psyche i Sali Gigantów całkowicie zacierają architekturę, bogate w skróty perspektywiczne i efekty iluzjonistyczne, ujawniają wpływ sztuki Rafaela i Michała Anioła.


Sala Gigantów:


południowa i wschodnia ściana, 1532-34


południowa ściana,1532-34


północna ściana, 1532-34


sklepienie, 1532-34


sklepienie i ściana południowa, 1526-34


wschodnia i północna ściana, 1526-34


wschodnia ściana, 1532-34


 wschodnia ściana, 1532-34

Sala Psyche:


 płn. i wsch. ściana, 1526-28


pd. ściana, 1526-28


płn. ściana, 1526-28


wsch. ściana, 1526-28


wsch. ściana, 1526-28


 pd. ściana, 1526-28, Hołd dla Apolla


 pd. ściana, 1526-28, Kupidyn i Psyche


 sklepienie, 1526-28

Salone dei Cavalli, ok. 1526:



Camera dei Venti:



polowanie, 1527-28


więźniowie, 1527-28


 sklepienie, 1527-28


Stanza del Sole, sklepienie, 1526

Po śmierci księcia Fryderyka II Gonzagi pracował dla regenta kardynała Ercole Gonzagi, na którego zlecenie przebudowywał katedrę w Mantui (1545) i opactwo San Benedetto w Polirone, a także dokonał gruntownej renowacji dawnych budynków, stworzył nowe kwatery i dziedzińce, w obrębie Palazzo Ducale:


Salone dei Cavalli, 1538-39:


Camerino dei Cesari, 1532:





Tarkwiniusz i Lukrecja, Palazzo Ducale, Mantua, 1536

Sala di Troia, (Sala Trojańska) 1536-40:





- tworzył kartony do arrasów oraz projektował biżuterię dla złotników, czuwając nad ogólnym wyglądem dworskiej siedziby Isabelli i Federica Gonzagów.


Alegoria cnót Federica II Gonzagi, 1531-34


Narodziny Bachusa, c. 1533

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz