- celem samym w sobie była dla niego perspektywa, "o jakże słodką rzeczą jest perspektywa";
- jego sztuka nie rozwijała się wraz z upływem lat;
Wczesne freski w Zielonym Krużganku kościoła Santa Maria Novella we Florencji (1432-36):
Stworzenie zwierząt, Stworzenie Adama;
Grzech Pierworodny;
- dokładne krajobrazy, drzewa - stopniowe zmniejszanie;
- styl nieco "suchy" i "ostry", brak takiej głębi realistycznego oddania jak u Masaccia;
Po powrocie z Wenecji kontynuował malowanie fresków:
Późne malowidła z historią Noego w Zielonym Krużganku kościoła Santa Maria Novella we Florencji (1447-48):
Potop i ustąpienie wód;
- perspektywiczne zbiegi;
Freski w katedrze florenckiej:
Pomnik nagrobny Sir Johna Hawkwooda (1436);
- zielonkawy odcień przypomina na myśl pomnik konny Gattamelaty, Donatella;
- błędny perspektywicznie, ale ma pewien efekt malarski - płaszczyznowość;
- świadoma monochromia uwidacznia cechy rzeźby.
Zegar z głowami proroków (1443);
- zróżnicowanie głów ma związek z upływającym czasem;
Freski w kaplicy Wniebowzięcia NMP w katedrze w Prato (ok. 1435):
- sceny z życia Matki Boskiej i św. Szczepana;
Dysputa św. Szczepana;
Ukamienowanie św. Szczepana;
Narodziny Marii;
- wprowadzenie budowli centralnej, jako centrum kompozycji - postacie gromadzą się wokół niej;
Oddanie Marii na służbę w świątyni;
Tonda z głowami;
Święci Paweł, Franciszek i Hieronim;
Męstwo;
Nadzieja;
Wiara;
- umiejętne umieszczenie postaci w przestrzeni;
Projektowanie witraży dla katedry florenckiej (1443-45):
Zmartwychwstanie Chrystusa;
Narodziny Chrystusa;
Bitwa pod San Romano (lata 50. XV wieku):
- pomnik chluby florenckiej; fragmenty cyklu podzielone między różne muzea;
Nicolo da Tolentino na czele oddziałów florenckich;
Wódz wojsk sieneńskich Bernardino della Giarda wysadzony z siodła;
- chaotyczna perspektywa - grupy wojsk, stłoczenie postaci;
Michelotto da Cotignola wkracza na pole bitwy;
Legenda o zbezczeszczeniu hostii na predelli ołtarza Komunia Apostołów (innego artysty) z kościoła Corpus Domini w Urbino (1465-1469):
- pojawiają się silne wątki antysemickie (Ustawa o nietolerowaniu Żydów);
Portrety z profilu:
Portret mężczyzny, l. 30 XV wieku;
Portret młodego mężczyzny, 1440-42;
Portret damy, l. 50 XV wieku;
Portret kobiety, l. 50 XV wieku;
Walka świętego Jerzego ze smokiem (ok. 1465);
Walka świętego Jerzego ze smokiem (1458-60);
Polowanie z nagonką (l. 60 XV wieku);
Sceny z życia świętych pustelników (l. 60. XV wieku);
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz