12.01.2014

22. Paolo Ucello

- urodzony w 1397, zmarł w 1475 roku;
- celem samym w sobie była dla niego perspektywa, "o jakże słodką rzeczą jest perspektywa";
- jego sztuka nie rozwijała się wraz z upływem lat;

Wczesne freski w Zielonym Krużganku kościoła Santa Maria Novella we Florencji (1432-36):



Stworzenie zwierząt, Stworzenie Adama;


Grzech Pierworodny;

  • dokładne krajobrazy, drzewa - stopniowe zmniejszanie;
  • styl nieco "suchy" i "ostry", brak takiej głębi realistycznego oddania jak u Masaccia;
Po powrocie z Wenecji kontynuował malowanie fresków: 

Późne malowidła z historią Noego w Zielonym Krużganku kościoła Santa Maria Novella we Florencji (1447-48):



Potop i ustąpienie wód;

  • perspektywiczne zbiegi;
Freski w katedrze florenckiej:


Pomnik nagrobny Sir Johna Hawkwooda (1436);

  • zielonkawy odcień przypomina na myśl pomnik konny Gattamelaty, Donatella;
  • błędny perspektywicznie, ale ma pewien efekt malarski - płaszczyznowość;
  • świadoma monochromia uwidacznia cechy rzeźby.

Zegar z głowami proroków (1443);

  • zróżnicowanie głów ma związek z upływającym czasem;



Freski w kaplicy Wniebowzięcia NMP w katedrze w Prato (ok. 1435):
- sceny z życia Matki Boskiej i św. Szczepana;


Dysputa św. Szczepana;


Ukamienowanie św. Szczepana;


Narodziny Marii;

  • wprowadzenie budowli centralnej, jako centrum kompozycji - postacie gromadzą się wokół niej;

Oddanie Marii na służbę w świątyni;



Tonda z głowami;


Święci Paweł, Franciszek i Hieronim;


Męstwo;


Nadzieja;


Wiara;

  • umiejętne umieszczenie postaci w przestrzeni;
Projektowanie witraży dla katedry florenckiej (1443-45):


Zmartwychwstanie Chrystusa;


Narodziny Chrystusa;

Bitwa pod San Romano (lata 50. XV wieku):
- pomnik chluby florenckiej; fragmenty cyklu podzielone między różne muzea;


Nicolo da Tolentino na czele oddziałów florenckich;


Wódz wojsk sieneńskich Bernardino della Giarda wysadzony z siodła;

  • chaotyczna perspektywa - grupy wojsk, stłoczenie postaci;

Michelotto da Cotignola wkracza na pole bitwy;

Legenda o zbezczeszczeniu hostii na predelli ołtarza Komunia Apostołów (innego artysty) z kościoła Corpus Domini w Urbino (1465-1469):
- pojawiają się silne wątki antysemickie (Ustawa o nietolerowaniu Żydów);







Portrety z profilu:


Portret mężczyzny, l. 30 XV wieku;


Portret młodego mężczyzny, 1440-42;


Portret damy, l. 50 XV wieku;


Portret kobiety, l. 50 XV wieku;


Walka świętego Jerzego ze smokiem (ok. 1465);


Walka świętego Jerzego ze smokiem (1458-60);


Polowanie z nagonką (l. 60 XV wieku);


Sceny z życia świętych pustelników (l. 60. XV wieku);




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz