9.01.2014

20. Maerten van Heemskerck


Autoportret z rzymskim Koloseum (1553);

- podwójny portret malarza, który przedstawił siebie jako dojrzałego artystę w ciemnym stroju oraz jako rysownika szkicującego ruiny Koloseum, podczas pobytu w Rzymie 20 lat wcześniej;

  • urodzony w 1498 roku Heemskerck (Utrecht), zmarł w 1574 w Haarlemie;
  • uczeń, później rywal Jana van Scorela  
  • dzieła artysty cechują duże różnice stylistyczne i tematyczne, świadczące o bogactwie malarskich rozwiązań;
  • kompozycje wyróżniają się doskonałym rysunkiem; 


Rysunki wykonane podczas pobytu w Rzymie, z przedstawieniami antycznych budowli, w późniejszym czasie wyburzonych lub przebudowanych, jak również przy wznoszeniu współczesnych obiektów, takich jak Bazylika św. Piotra.


Rzeźby w Casa Galii;


Bazylika św. Piotra w budowie;

W latach działalności w pracowni van Scorela w Haarlemie wykonywał głównie portrety:


Portret Anny Codde (1529);


Portret rodziny Kassel, przed 1532;

1532 - podróż do Rzymu, gdzie spędził 4 lata, studiując sztukę antyczną i XVI-wieczną;

- najbardziej oryginalny malarz Europy Północnej, zorientowany w nowych tendencjach w sztuce;

Zafascynowany ekspresyjną sztuką Michała Anioła, zerwał z wpływami Rafaela typowymi dla środowiska malarzy antwerpskich.


Upadek Adama i Ewy;


Św. Łukasz malujący Madonnę z Dzieciątkiem, ok. 1532;


Św. Łukasz malujący Madonnę, 1538-40;


Ecce Homo;
  • Pochodzi z kaplicy rodziny Drenckwaerdt ( kościół św. Augustyna w Dordrechcie). Po zamieszkach ikonoklastycznych w 1572 usunięty z kościoła i zabezpieczony. Obecnie znajduję się w Muzeum Narodowym w Warszawie.
  • Jan van Drenckwaerdt był bardzo ważnym urzędnikiem miejskim. Zamówił on u malarza epitafium dla siebie i dla swojej drugiej żony( ich przedstawienia znajdują się na skrzydłach bocznych i towarzyszą im ich patronowie: św. Jan Ewangelista z kielichem oraz św. Małgorzata z krzyżem). Ich wizerunki są widoczne również po zamknięciu ołtarza,  wykonane w technice grisaille. Fundatorom towarzyszą również herby.
  • Bardzo ważny obraz ukazujący wpływy sztuki włoskiej na artystę. 

Ecce Homo z Frans Halsmuseum;


Tryptyk;


Chrzest Jezusa Chrystusa;


Pejzaż z porwaniem Heleny trojańskiej na tle starożytnego świata;

Cykl 7 cudów Starożytnego Świata:


Posąg Zeusa Olimpijskiego;


Piramidy w Gizie;


Świątynia Artemidy;


Kolos z Rodos;


Wiszące ogrody w Babilonie;


Mauzoleum w Halicarnasie;


Latarnia morska na Faros;

Po powrocie zapoczątkował oryginalny manieryzm, charakteryzujący się nerwową kreską, przywodzącą na myśl dzieła Pontorma i Parmigianina.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz