30.01.2014

47. Michał Anioł - rzeźba

- (1475-1564)


Madonna przy schodach (1490-92), Casa Buonarotti we Florencji;

- naśladowanie maniery Donatella,
- pewny rysunek;
- jedyne dzieło tak płasko rzeźbione;


Bitwa (ok. 1492)

- produkt mecenatu Medyceuszy;
- efekty studiów nad sarkofagami rzymskimi, wspaniałe efekty światłocieniowe;

  • Wygnanie Medyceuszy -> podróż Michała Anioła do Bolonii;



Figury św. Pertoniusza i św. Prokulusa z konfesji św. Dominika w kościele San Domenico w Bolonii, (1494)


Anioł z kandelabrem (1494-95)

- cielesny, krzepki;



Bachus (1497)

- wykonany dla bankiera Jacopo Galli (porównanie z Dawidem Verocchia);
- mocna budowa, choć widoczna smukłość sylwetki;
- ciekawa postawa (widoczne lekkie zachwianie);
- umiejętność ukazywania stanów pomiędzy wykonywanymi czynnościami, "pomiędzy ruchami";




Pieta (1499) w Bazylice św. Piotra na Watykanie;

- rysunek i uczucie, delikatność, artyzm, układ draperii, niesamowicie oddane martwe ciało Chrystusa;
- dzieło to przyniosło artyście prawdziwy sukces;
- niezwykła twarz Marii powtórzy się jeszcze w dziełach artysty;
- swoje imię Michał Anioł wyrzeźbił na pasku Matki Boskiej;







Dawid (1504)

- wykonanie figury zleciła w 1501 roku gildia kupców wełnianych (Arte della Lana)
- niezwykła smukłość bioder;




Tondo Pitti (1504-05)

- niezwykle piękna twarz kobieca;


Tondo Taddei (1505-06)

- niewykończone;






Madonna z Dzieciątkiem (1501-1505), kościół Notre Dame w Brugii (Belgia);

- cudna twarz Marii;

Nagrobek papieża Juliusza II:



1505 - jeden z projektów nagrobka papieża Juliusza II

- pojawiło się wiele wariantów;
- olbrzymia struktura - pierwotnie miało być ok. 40 figur;
- wewnątrz miał się mieścić sarkofag;



Mojżesz (1515)

- przedstawiony jako prawdziwy wódz;


Rachela i Lea (1545)

- kwiaty - życie kontemplacyjne;
- lustro - życie czynne;

Figury, który nie weszły w koncepcję nagrobka:

Dwie postacie Niewolników (Jeńców), ok. 1513 r.:



Umierający (Śpiący)



Buntownik

- odmienne postawy;
- pierwsza faza prac nad pomnikiem;

Praca we Florencji -> Cztery postacie Niewolników, wykonane w latach 1519-1536:



Atlas


Brodacz



Przebudzony


Młodzieniec

Figura Chrystusa Zmartwychwstałego:


Wersja Pierwotna (ok. 1515), Monastero San Vincenzo Martire w Bassaro Romano;



Wersja Ostateczna (1521), kościół Santa Maria Sopra Minerva w Rzymie;

Michał Anioł i uczniowie: Kaplica Medyceuszów w Nowej Zakrystii przy Kościele San Lorenzo we Florencji (1526-1533); rzeźby wykonywane od 1520 roku.



- pierwotnie miały się mieścić w tym miejscu 4 nagrobki, ostatecznie - 2;

Sam, bez pomocy uczniów wykonał postacie Guliano, Lorenzo, Madonnę Medici; 
Św. Kosmę i Damiana wykonali uczniowie;
- niektóre figury wykonane są tylko częściowo;



Kucający chłopiec (1530-33)


Kandelabr ołtarzowy (ok. 1531)

- manierystyczna dekoracja;



Madonna Medici (1521-1531)

- wchodzi w rytm figura serpentinata - tendencja manierystyczna do skomplikowanych układów;
- wydłużanie szyi;

Nagrobek Guliana, księcia Nemours (1526-1533):

- życie aktywne;





Noc

- przypomina obraz Michała Anioła (Leda z łabędziem)
- wydłużona postać;


Dzień;

Nagrobek Lorenza, księcia Urbino (1524-31):

- życie kontemplacyjne;




Zmierzch;


Świt;

Jest to nowy typ pomnika nagrobnego -> postacie siedzące;

Późne dzieła florenckie:




Zwycięstwo (1532-34);




Dawid (Apollo), 1530;



Popiersie Brutusa, 1540;



Pieta florencka (ok. 1550);



Pieta Rondanini (1552-64);


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz