ARCHITEKTURA
PRUS W CZASACH FRYDERYKA II (1712-1740-1786)
Lokalne
znaczenie architektury – ważne dla Śląska (prowincja pruska –
1763 – na 200 lat); lata 40. - architektura fryderycjańska we
Wrocławiu;
Berlin,
Poczdam, Brandenburgia;
Rozwój
Berlina w XVII i XVIII wieku – przebudowa za Fryderyka II, Forum
Friedericainum i Gandarmenmarkt;
Konflikty
artystów z władcą – opuszczali Prusy; Knobelsdorff wpadł w
niełaskę, został odsunięty, zamiast niego buduje C. Von Gontard –
barokowy klasycyzm francuski, po katastrofie budowlanej odsunięty,
zmarł we Wrocławiu, kariera w Berlinie;
Fryderyk
II – ambicje – uczynienie z Prus konkurencji dla państwa
Habsburgów; przyczyniło się do upadku Cesarstwa Niemieckiego w XIX
wieku;
Ogromna
armia – kampania na Śląsku (wzrost dochodów o 50% - podatki
itd.); Śląsk – wielkie miasta; Prusy ich nie miały poza
Berliniem i Poczdamem, władca jednak nie miał armii i bitnej
szlachty; Radykalne zmiany państwowe na Śląsku – rząd itd.,
protestanci odetchnęli; król funduje szlachcie pałace;
BERLIN–
stolica Brandenburgii, miasto
rzemieślników, prowincjonalne; plany –
Plan Schulza,
1695 z wystawową aleją Unter
den Linden (1647) i fortyfikacjami (od 1658 do 1735);
Plan
Memhardta, 1652, rejon zamku z
ogrodem Lustgarten (zał. 1645);
- niedokończono pałacu królewskiego w Królewcu;
- Brandenburgia i Nowa Marchia – bieda, parterowe zabudowy, słabo rozwinięty przemysł.
Arsenał
Królewski, Arnold Nering, Andreas Schluter, Jean de Boolt, 1665-1706
– francuski detal, całość prowincjonalna;
Częściowo
zrealizowany projekt A. Neringa i Schlutera, 1698 –
Theatrus Branderburgicus;
Tworzenie
symbolicznego centrum Berlina w XVIII wieku od pałacu królewskiego
do Bramy Brandenburskiej; 1701 – Prusy podniesione do rangi
królestwa;
1
etap – budowa arsenału;
Pałac
Królewski, Andreas Schluter (1699-1706) i Johann E. Van Gothe
(1706-1713) – w 1950 roku
wysadzony w powietrze przez NRD-owców;
Forum
Friedricianum, ok. 1740-80 – opera
królewska, pałac księcia Henryka, katedra katolicka św. Jadwigi
(ukłon w stronę śląskich katolików), akademia/biblioteka;
Opera,
1740-43, Knobelsdorff – pod
wpływem angielskiego neopalladianizmu, w późniejszym czasie już
do tego nie wrócono, pozostano przy baroku francuskim; Świątynia
Apolla – wczesna recepcja
palladianizmu, unikalna na kontynencie; nowatorski wzorzec, opera
mieszczańska, do której zapraszał król;
Biblioteka,
Jan B. Fischer von Erlach – projekt;
Katedra
św. Jadwigi, Legeay, 1747 – relikwie
św. Jadwigi;
Legeay
– przyjaciel Piranesiego;
mieszkał w Rzymie; Berlin – projekt katedry św. Jadwigi; Poczdam
– częśc użytkowa Neues Palais; wzór katedry podsunął mu król
– nawiązanie do Partenonu (symbol tolerancji); wnętrze – dziwne
proporcje, nawiązanie do Partenonu;
Budowa
nowej katedry protestanckiej, Knobelsdorff (?), Johann
Boumann St. (1747-50) – surowa,
mała, prowincjonalna, na jej miejscu stoi teraz nowa z XIX wieku;
układ poprzeczny;
Pałac
księcia Henryka (1748-66) (od 1809 Uniwersytet im Humboldtów),
Johann Boumann St. - Henryk był
bratem króla, ostatecznie został eksmitowany do Reinsbergu;
współdziałali politycznie; prosta architektura, trzy skrzydła;
ciekawa aula;
Biblioteka
królewska – projekt wg
planów Fischera von Erlach Mł. Dla
wiedeńskiego Hofburga z 1726 r. (Michaeletrakt 1775-80) –
odmienne poczucie formy (opera);
Brama
Brandenburska – K. G. Langhans, 1788-91 – I-sze
symboliczne zamknięcie Via Triumphalis; regularna siatka ulic; 1769
– wg projektu Boffranda, z publikacji Patte – 1767;
Przebudowa
Poczdamu – Pałac Sansoucci, Neues Palais i Communs, przebudowa
miasta i pałacu miejskiego;
POCZDAM
– podmiejska rezydencja
Fryderyka II – Sanssouci od 1744 (tarasy), 1745-47 –
pałac, Knobelsdorff – kształtowanie
wnętrz w każdym pałacu takie same;
Nie
miał cokołu i piwnicy – zimno i wilgotno;
Pokój
Waltera, Sala Marmurowa, rokokowe wnętrza;
Plan
parku 1772 i posiadłość Fryderyka Wilhelma IV; pawilony –
Chiński Domek herbaciany 1754,
Świątynia Przyjaźni 1769, Belweder 1770; nie ma wzgórza ruin;
Neues
Palais, Buring, 1763 – symbol potęgi Prus; porównanie
z Hampton Court Wrena; naśladowanie
ceglanej architektury, późne fryderycjańskie wnętrza – barok; w
pałacu raczej nikt nie mieszkał;
Communs,
J. L. Legeay, G. Von Gontard 1766-69, kuchnia,
pomieszczenia gospodarcze, mieszkania dla gości;
Fryderyk
II był dobrze zorientowany w sprawach architektury – Palladio,
Anglia i Włochy;
Nowa
zabudowa Poczdamu – dzielnica
holenderska, Baumann – domy
piętrowe z poddaszem, "ciastowata" dekoracja, tanie
mieszkania; fasady pałacowe – dwa piętra – okna nie
skoordynowane z piętrami – liczył się efekt zewnętrzny;
Neunener
Thor, 1755 – I-szy przykład
neogotyku na kontynencie;
Feridando
Fuga, elewacja S. M. Maggiore, 1741-43, Rzym
Poczdam,
nowa elewacja kościoła św. Mikołaja;
Berlin,
katedra niemiecka, Gensdarmen Markt, M. Grunberg, 1701, rozbudowa C.
Von Gontard, 1780/85;
Katedra
francuska, Louis Cayart wg wzoru Charenton (1701-05), wieża
(1780/85), Gontard, 1903 – przebudowa – Otto March;
Gontard
– twórca tych dzwonnic;
masywność, portyki, eklektyczna architektura, silny wyraz
propagandowy;
Fryderyk
II został pochowany w 1786
roku w krypcie Hohenzollernów w kościele garnizonowym w Poczdamie
-> Marburg, 1991 r. - ponowny pochówek na trawniku w Sanssouci
obok psów;
Egzotyka tego bloga jest powalająca, a to ze względu na bardzo wyszukane teksty.
OdpowiedzUsuń