Miał bardzo barwne i burzliwe życie, które spisał (Benvenuta Celliniego żywot własny spisany przez niego samego). Wiele podróżował, kilkakrotnie przebywał w m.in. Rzymie, Florencji, Mantui, Neapolu i Padwie.
Okres jego twórczości można podzielić na trzy okresy:
1) Praca w Rzymie. Nie przetrwały prace z tego okresu, prócz kilku medali i monet:
Klemens VII, 1520 - srebro
Alessandro de Medici, 1535
Medalion z Ledą z łabędziem, ok. 1520
2) Wyjazd do Francji (1540-45):
Wyjechał do Paryża, gdzie pozostawał w służbie króla Franciszka I. Wykonał dla niego arcydzieło sztuki jubilerskiej – złotą solniczkę (1540-1543, dziś w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu) oraz płaskorzeźbę do zamku w Fontainebleau, tzw. Nimfę z Fontainebleau (1543, dziś w Luwrze);
Franciszek I, 1537.
3) Florencja.
Pozostałą część życia spędził w służbie Cosimo I de Medici i w tym okresie tworzył rzeźby o dużej skali. Głównie w brązie, ale też i marmurze. Jego Perseusz z głową Meduzy (1557), będący majstersztykiem sztuki odlewniczej, został ustawiony w Loggi dei Lanzi we Florencji:
Wersja z lat 1540:
Jego inne rzeźby to m.in. Apollo i Hiacynt, Narcyz (oba zarówno w Bargello, Florencja ) i krucyfiks (Escorial, niedaleko Madrytu), wszystko w marmurze. Jego portrety, dwa popiersia: Bindo Altoviti (Gardner Museum, Boston) i Cosimo I (Bargello), są w brązie.
Narcyz, lata 1540
Apollo i Hiacynt, lata 1540
Krucyfiks, 1562
Ganimedes, lata 1540
Ganimedes, 1548-50
Merkury, 1545-53
Jupiter, 1545-53
Minerwa, 1545-53
Danae z synem, 1545-53
Nagi Strach
Cosimo I Medici, 1546-47
Bindo Altoviti, 1549
Chart
Ratunek Andromedy, lata 1550
Hełm Franciszka I de Medici, ok. 1570
Tarcza Franciszka I de Medici, ok. 1570
Tarcza, ok. 1572
Hełm, ok. 1570
Pojemnik na proch, ok. 1570
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz