Architekci
W
1704 roku przy budowie kolegium jezuickiego w Legnicy brało udział
wielu architektów. Kierownikiem prowadzonych prac był Johann Georg
Knoll, budowniczy pochodzący z Wrocławia, a jego czeladnikami byli
m.in. Christoph Hackner, również z Wrocławia oraz Martin Frantz ze
szwedzkiego Rewla. To oni byli odpowiedzialni za zaprojektowanie
pałaców, o których będzie mowa.
Christoph
Hackner urodził się w Jaworze
w 1663 roku, w latach 1693-1696 wyjechał do Wrocławia, gdzie
kontynuował naukę u wspomnianego już Johanna Georga Knolla. Po
uzyskaniu praw mistrzowskich, Hackner w 1705 roku został
starszym cechui inspektorem budowlanym we wrocławskim magsitracie.
Stał się głównym budowniczym i szybko otrzymał
pierwsze duże zamówienie przebudowy kościoła parafialnego w
Żmigrodzie, mimo że był wyznania protestanckiego. To nie
przeszkodziło mu także w uzyskaniu w 1734 roku stanowiska
budowniczego biskupa wrocławskiego Philippa Ludwiga von Sitzendorfa.
Ze znanych dzieł Hacknera można wymienić przebudowę pałacu w
Żmigrodzie dla hrabiego Hatzfelda (1706-1708), rozbudowę również
dla Hatzfelda jego pałacu we Wrocławiu (1715-1719), czy budowę
kaplicy Matki Bolejącej ufundowanej przez opata Hochberga przy
kościele św. Wincentego we Wrocławiu (1723-1727).
Pałac Hatzfeldów we Wrocławiu (1715-1719)
Martin
Frantz nie był architektem pochodzenia śląskiego, urodził się
około 1679 roku w ówczesnej Szwecji, w Rewlu, a jego pierwszym
nauczycielem zawodu był ojciec, także Martin. W 1697 roku Frantz
został czeladnikiem Georga Winklera – budowniczego i starszego
cechu murarzy. Po wybuchu wojny północnej architekt udał się na
wędrówkę czeladniczą i w końcowym etapie dotarł na Śląsk,
gdzie w 1704 roku współpracował z Johannem Georgiem Knollem.
Wkrótce otrzymał prawa miejskie i tytuł mistrza cechowego w
Legnicy. Frantz znany jest z budowy dwóch kościołów Łaski, w
Kamiennej (1709-1720) i Jeleniej Górze (1709-1715), podobnie jak
Hackner projektował również dla kościoła katolickiego, znane są
jego świątynie w Szprotawie (1729-1740), Stanowie (1740-1743), czy
Sicinach (1736-1740).
Kościół Łaski w Jeleniej Górze, (1709-1715)
Pałac
w Kamionnej
Hackner
wykonał projekt dla pałacu w Wierzbicach, pochodzący sprzed 1730
roku. Miał on być modernizacją istniejącej już budowli, a
zmiany, które wprowadził architekt dotyczyły głównie fasady. W
zachowanym projekcie miały ją ujmować po bokach dwa trójosiowe
ryzality boczne. Początkowo cofnięta część środkowa została
wysunięta w postaci ryzalitu.
Rysunek projektowy pałacu w Wierzbicach, Christoph Hackner
Pałac
w Wierzbicach należał do barona Hildebrandta Rudolfa von Hundt i
został rozbudowany w 1730 roku. Nie jest pewne, czy rezydencja
uzykała kształt widoczny w projekcie Hacknera, gdyż przebudowa
mająca miejsce na przełomie XVIII-XIX wieku całkowicie zatarła
barokową bryłę. Zlikwidowano wtedy mansardowy dach, obniżono
cokół, w środkowym pseudoryzalicie zlikwidowano szczyt i
uproszczono głowice pilastrów. Ponadto usunięto naczółki nad
oknami i zasypano fosę.
Poddawany
w wątpliwość jest sam fakt wiązania projektu z pałacem w
Wierzbicach. Sam Hackner podpisał swoją pracę jako projektodawca
zamieszczonego powyżej palnu, podając imię, nazwisko i sprawowane
funkcje "Inventir:
und Gezeichnet von Christoph Hackner Kayserl: C: auch Hoch
Fürstlicher Bischöffl: und Raths Baumeister".
Brak jednak nazwy miejscowości. Wymienia ją natomiast Werner w
Topografii Śląska, podając nazwę "Wirbitz" i
identyfikuje rysunek jako fasadę pałacu. Nie jest pewne, czy Werner
widział rezydencję, czy jedynie przerysował Hacknerowski projekt,
jak przypuszczają badacze. W drugim tomie Topografii Werner ponownie
zamieszcza rysunek podpiany jako "Würbitz". Tym razem
wizerunek pałacu jest wykonany bardziej schematycznie, co może
przemawiać za tym, iż został wykonany w terenie. Możliwe, że
Werner uznał iż są to dwie różne miejscowości, jednak rysunek
z podpisem "Wirbitz" odnosił się projektu, a drugi mógł
być już odzwierciedleniem istniejącego obiektu.
Rysunek fasady pałacu w Wierzbicach, Friedrich B. Werner, ok. 1750
Rysunek fasady pałacu w Wierzbicach, Friedrich B. Werner, ok. 1750
W
literaturze przedmiotu pojawiają się sugestie, które łączą
projekt Hacknera dla Wierzbic z pałacem w Kamionnej. Zależności
między tymi obiektami występują głównie w analizie
formalno-porównawczej fasad tych budowli pałacowych. Mimo
zasadniczego podobieństwa pojawiają się również różnice. W
Kamionnej występuje środkowy, trójosiowy ryzalit zamiast dwóch
bocznych – taka zmiana miała prawdopodobnie miejsce również w
pałacu Wierzbicach, co różniło ją od głównego projektu. Na
rysunku projektowym pilastry podtrzymują architraw, w Kamionnej
natomiast ich miejsce zajmowały znajdujące się nad kapitelami
odcinki profilowanego gzymsu. W projekcie tympanon z wpisanym herbem
wieńczy tylko środkową oś budynku, gdzie w Kamionnej obejmuje
cały trójosiowy ryzalit, a herb umieszczono nad oknem w drugiej
kondygnacji. Istnieje także szereg drobniejszych zmian, jednak mogły
one wynikać z faktu, iż pałac był modernizowany, nie był
wznoszony od podstaw i istniały już starsze podziały, które
należało uwzględnić. Również proporcje mogły przyczynić się
do tego, że widoczne w projekcie pilastry znajdujące się po obu
stronach fasady umieszczone zostały na samych narożnikach, gdzie w
Kamionnej występują one w pewnym oddaleniu.
Zestawienie: 1. Pałac w Kamionnej, 2. Rysunek projektowy pałacu w Wierzbicach, Christoph Hackner
Kwestią
sporną jest data przebudowy pałacu w Kamionnej. Według badaczy
miała ona miejsce w latach 1740-44, gdzie rok 1744 został
umieszczony na jednej z mosiężnych klamek w pałacu i wskazywałby
na zakończenie prac we wnętrzach. Hackner umiera w 1741 roku.
Badacze przesuwają więc barokową przebudowę na rok 1730.
Widoczny, ścisły związek pałacu z projektem Hacknera, wskazuje,
że mógł on brać udział w barokowej przebudowie, nawet jeśli
miałoby to miejsce rok przed jego śmiercią.
Pałac
w Rząśniku
Dla
pałacu w Rząśniku znany jest sygnowany projekt Frantza z 1734
roku, problemem jest natomiast sama realizacja. Wiadomym jest, że
obiekt stanął w latach 1734-1739, pojawiają się jednak różnice
z pałacem ukazanym na projekcie, głównie przez skromniejsze
opracowanie detalu architektonicznego. Co mogło być przyczyną?
Większość badaczy podaje, że fundator Johann Bernhard von
Holtzhausen miał kryzys finansowy i to on przyczynił się do
uproszczenia budowli. Jednak źródła podają, że w 1742 roku w
Rząśniku stworzono parafię ewangelicką, a ludność otrzymała
pozwolenie na wzniesienie domu modlitwy i szkoły. Na szkołę Johann
Bernhard von Holtzhausen przeznaczył sale na piętrze w swoim
pałacu, jednak w wyniku pożaru, który miał miejsce w 1748 roku
spłonęły górne kondygnacje, co przyczyniło się do budowy nowego
domu modlitwy, a także było skutkiem uproszczenia detalu na
fasadzie.
Rysunek projektowy pałacu w Rząśniku, Martin Frantz
W
rezultacie zgodnie z projektem zachowana była bryła pałacu o dwóch
wydatnych ryzalitach bocznych i pseudoryzalicie na osi głównej, to
on wskazywał, że był w planach budowy bogaty, trójosiowy portal
oraz zwieńczenie w formie ozdobnej attyki. Ponadto uproszczeniu
uległa cała oś środkowa oraz naczółki okienne.
Pałac w Rząśniku
Badania
nad rezydencjami na terenie Dolnego Śląska są znacznie utrudnione,
dotyczy to ich złego stanu zachowania, jak i wiąże się z badaniem
historii całych wsi, czy rodów, które je zamieszkiwały. Mimo, że
istnieją projekty i znamy nazwiska architektów, to nie zawsze
realizowano obiekty zgodnie z założonym planem, co widoczne jest
chociażby w powyższym tekście.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz