19.05.2014

6. Alessandro Algardi

- (1598-1654) urodził się w Bolonii, tam kształcił się w akademii Lodovica Carraciego (1555-1619), później pracował w Mediolanie u Vicenza II Gonzagi oraz w Wenecji;
- zapewne w 1625 roku przeniósł się do Rzymu;
- wykonuje różne figury stiukowe oraz drobne rzeźby, przez dłuższy czas pracuje przy renowacji zabytków;





Laudivio ZacchiaStaatliche Museen, Berlin, 1626

- 1626 rok, po sportretowaniu kardynała Laudivio Zacchii otrzymuje pierwsze większe zlecenie: nagrobek dla Leona XI w Bazylice św. Piotra;



Nagrobek papieża Leona XI, Bazylika św. Piotra, Rzym, (1634-44)

- od objęcia urzędu przez papieża Innocentego X z rodzony Pamphilich Algardi zaczyna bezpośrednio konkurować z Berninim. Mimo, że obdarzony niewielkim zmysłem artystycznym papież raczej nie przepadał za stylem Algardiego, to preferował go ze względu na jego uczciwość, w szczególności zaś przez wrogość wobec Barberinich i ich faworytów.


Papież Leon Wielki i Attyla, Bazylika św. Piotra, Rzym (1646-53)

- do najsłynniejszych prac artysty należy marmurowy relief przy ołtarzu św. Leona; ukazuje on przepędzenie Attyli przez papieża Leona Wielkiego. Papież wyszedł naprzeciw nadciągającego Attyli i jego armii nad brzeg Padu, żeby odwieść go od zajęcia i zburzenia Rzymu. Pod wpływem wizji, w której ukazują się na niebie apostołowie Piotr i Paweł z mieczami wyciągniętymi przeciw wzbudzającymi strach wodzowi Hunów, Attyla zmienia w końcu zdanie i wycofuje się.
- w tym reliefie styl Algardiego jawi się jako trzeźwiejszy i wyraźniej wyznaczony przez obserwację niż namiętny styl Berniniego.


Popiersie biskupa Ulpiano Volpi, ok. 1640


Ścięcie św. Pawła, ok. 1650


Popiersie prałata Antonio Cerri, ok. 1637


Herakles i hydra



Popiersie papieża Innocentego X


Św. Maria Magdalena, 1640-50


Św. Jan Ewangelista, 1640-50


Św. Jan Ewangelista, 1629


Św. Maria Magdalena, 1629




Popiersie kardynała Giovanni Garzia Mellini, 1637-38



Św. Filip Neri, 1636-38


Wizja św. Mikołaja, 1651-55



Popiersie Donny Olimpii Maidalchini, 1646-47



Sen, ok. 1635

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz