17.02.2014

70. Michał Anioł - architektura



Projekt i model fasady kościoła San Lorenzo we Florencji (ok. 1517);

- nowy typ dekoracji fasady, jednak nie zrealizowany;
- za poleceniem papieża Leona X;
- uniezależnia fasadę od bryły - myślenie kategoriami baroku;
- do tej fasady nawiązywali architekci modyfikujący Bazylikę św. Piotra (C. Moderna);


Studium fortyfikacji przy Porta al Prato d'Ognissanti we Florencji (ok. 1525)

- modernizacja fortyfikacji niezrealizowana;





Biblioteka św. Wawrzyńca (Biblioteca Medicea Laurenziana) we Florencji (1530)

- budowa trwała bardzo długo
- westybul - przełom architektoniczny - połączenie manieryzmu i baroku
- przełamywanie podziałów
- wyrażone nowe idee, wyłamujące się z klasycznego myślenia;




Przebudowa Wzgórza Kapitolińskiego w Rzymie (1548):

- w centrum pomnik konny cesarza Marka Aureliusza, przeniesiony w 1538 roku z Lateranu.
- projekt urbanistyczny, figury Tybru i Nilu;


Palazzo Senatorio na Kapitolu, przebudowany w latach 60. XVI wieku (Giacomo della Porta), 
zaprojektowane schody


Palazzo dei Conservatori na Kapitolu, zbud. w latach 60. XVI wieku (Giacomo della Porta, wg projektu Michała Anioła)


Palazzo Nuovo na Kapitolu, zbud. 1603-1654, wg projektu Michała Anioła;


Fasada Palazzo Farnese w Rzymie (1548)

- rozpoczęta przez Antonio da Sangallo Mł. (zmarł w 1546) ukończona przez Michała Anioła - gzyms i górne piętro;
- alternacja naczółków - odcinkowe i trójkątne
- edicule nie mają architrawu w naczółkach - odmienność piętra;



Kopuła - pierwszy projekt (1547) i model drewniany (1560) Bazylika św. Piotra w Rzymie;

- idea budowli centralnej nadbudowanej nad konfesją św. Piotra




Kopuła od wewnątrz (1564) - efekt świetlistości;



- rzeźbiarska kompozycja - rzeźbiarska zasada kształtowania;
- zdwojone kolumny, rytm światłocieniowy, dynamika;
- przemienność naczółków ożywia kopułę;
- podwójne kolumny w latarni kopuły - wirowanie wzmaga się patrząc ku górze;
- kolumny w kopule - zaprzeczenie funkcji kolumny - "wiszące", nie dźwigają kopuły.
- budowę ukończyli Giacomo della Porta i Domenico Fontana;




Rysunki projektowe z ostatnich 10 lat życia: rzut poziomy kościoła San Giovanni dei Fiorentini we Florencji (ok. 1560), Porta Pia w Rzymie (1560-61);



Porta Pia w Rzymie (po 1562)

- portal już barokowy;

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz