17.02.2014

68. Andrea Palladio

- Najznakomitszy architekt manieryzmu czynny poza Rzymem;
- Zauważony przez humanistę Trissina, który pierwszy nazwał go Palladiem (od Pallas), zabrał go do Rzymu i dał mu klasyczne wykształcenie;
- I Quattro Libri dell’Architettura - najważniejszy z jego traktatów, wydany w 1570, zawiera ilustracje klasycznych porządków, wybrane budowle antyczne, większość własnych dzieł Palladia; dokładniejszy od traktatu Serlia i ma szerszy zakres niż traktat Vignoli;
- Styl jego architektury: klasyczny i bramantowski, ale pod wpływem Michała Anioła;
- 1556 – wydanie dzieł Witruwiusza w tłumaczeniu biskupa Barbaro – Palladio ilustruje traktat, było to najlepsze wydanie;
- Przez większość życia mieszkał w Vicenzy i w tym miasteczku lub w pobliżu znajdują się prawie wszystkie zaprojektowane przez niego budowle;

Odbudowa starej Bazyliki (ratusza miejskiego) w Vicenzy:




- 1549 – rada miejska przyjmuje projekt Palladia
- Projekt jest „pochwałą” biblioteki Sansovina w Wenecji, wykorzystanie podobnych form – Palladio planuje obudowanie Bazyliki z zewnątrz podwójną loggią;
- Spiętrzenie porządków – dorycki na parterze, joński na piętrze;
- Tzw. motyw palladiański – wielkie filary z półkolumnami dostatecznie podpierają konstrukcję, więc przestrzenie pomiędzy nimi mogą być wypełnione dużymi łukami i mniejszymi kolumnami. To daje grę światła i cienia w arkadach, które jak wycięcia są przeciwstawione solidnemu murowi bazyliki.
- Belkowanie jest wyłamane nad każdą kolumną – akcentuje występy, przełamanie horyzontalizmu Sansovina;
- Proporcje arkad i mniejszych prostokątnych przestrzeni po bokach są starannie wyważone
- W narożnych przęsłach otwory po bokach arkady są węższe, co zwiększa znaczenie zdwojonych kolumn na krańcach – naroża budynku wydają się ciężkie i solidne.

Palazzo Porto, 1552:



- Nawiązuje do Domu Rafaela Bramantego, a dekoracja rzeźbiarska elewacji nawiązuje do pałaców Sanmichelego w Weronie;
- Plan – rekonstrukcja starożytnego typu domu z symetrycznie rozmieszczonymi bryłami z dwóch stron wielkiego kwadratowego dziedzińca ;
- Dziedziniec – na planie kwadratu, otoczony kolumnami w wielkim porządku – rekonstrukcja starożytnego atrium;
- Symetryczność – proporcje każdego pomieszczenia są przystosowane do proporcji pomieszczenia sąsiedniego – podstawowa zasada Palladia w planowaniu wnętrza;
- Środkowa sień ma wymiary 30x30 stóp, następne pomieszczenie 30x20 stóp, kolejne 20x20 stóp i tak dalej;
Palazzo Chiericati:



- Lata 50-te XVI wieku;
- Miała to być część forum, więc otwarte kolumnady były raczej częścią projektu urbanistycznego niż jako część pojedynczej budowli – jednak forum w całości nie powstało;
- Loggie – przykład idealnego odwzorowania porządku doryckiego i jońskiego;
- Obecnie mieści muzeum miejskie Vicenzy.
Palazzo Thiene:




- 1556
- Odzwierciedla manierystyczne zainteresowania architektów: fakturą i kształtami pomieszczeń;
- Plan – proporcje pomieszczeń wciąż są dostosowane do siebie, ale mają różne kształty – wywodzi się to z rzymskich term, Palladio wykorzystuje tematy antyczne na potrzeby budownictwa mieszkalnego;

Palazzo Valmarana:



- 1565
- Skrajne przęsła – z oknem zwieńczonym przyczółkiem i posągiem – cecha manierystyczna;
- Przęsła piano nobile – prostokątne okna rozmieszczone między pilastrami wielkiego porządku;
- Wielki porządek i mniejsze pilastry podtrzymujące proste belkowanie na parterze – inspiracja pałacami na Kapitolu projektu Michała Anioła;

Kościół San Giorgio Maggiore w Wenecji:





- 1566 – początek budowy
- Trójnawowa bazylika z transeptem zakończonym absydami. Kopuła nad skrzyżowaniem naw;
- Nowe podejście do zaprojektowania całkowicie klasycznej fasady dla świątyni bazylikowej, tak, aby przypominała znane z Witruwiusza fasady świątyń antycznych. Tylko że antyczne budowle były jednonawowe, łatwo było je zakończyć kolumnami dźwigającymi fronton. Natomiast bazylika ma środkową nawę wyższą i przynajmniej dwie niższe, boczne. Chodzi o to, żeby fasada była jednolita, maskowała połączenie między nawami. Wcześniej zajmował się tym już Alberti i Serlio.
- Rozwiązanie Palladia: oparte na sprzężeniu dwóch odrębnych fasad świątynnych. Nawa główna ujęta jest jako wysoka i wąska świątynia z czterema wielkimi kolumnami na wysokich cokołach dźwigającymi fronton. Za tymi kolumnami pojawia się gzyms , który stanowi dolną część drugiego, znacznie szerszego frontonu dźwiganego przez liczne mniejsze pilastry i rozciągającego się na całą szerokość fasady;

- Palladio wykonał także fasadę dla San Francesco Della Vigna w Wenecji:


- Chór musiał być na tyle duży, żeby pomieścić zakonników (benedyktynów);
- Chór dla zakonników umieszczony za ołtarzem, otwarty na kościół kolumnadą.

Kościół Il Redentore w Wenecji:




- 1576 – początek budowy;
- Wotum po wygaśnięciu epidemii dżumy;
- Rozwiązanie problemu fasady – tu Palladio idzie o krok dalej, wprowadza aż trzy frontony. Środkowy został umieszczony na tle wysokiej, prostokątnej attyki;
- Nie ma właściwie naw bocznych, tylko ciągi kaplic;
- Kościół franciszkański, musi pomieścić zakonników;
- Mniej więcej jest to rozwinięcie pomysłów, które zastosował w San Giorgio: transept zamknięty półkoliście, kolumny oddzielają chór dla zakonników (ale są ułożone półkoliście, dają efekt patrzenia przez absydę);
- Wrażenie przenikania się przestrzeni zamkniętych i otwartych: wysunięte kolumny i stopnie pomiędzy nawą a transeptem, kopuła na skrzyżowaniu naw dominuje i otwiera przestrzeń do góry, chór dla zakonników jest 
oddzielony.
Teatro Olimpico:





- 1580, skończony już po śmierci Palladia
- Widownia ma kształt półelipsy;
- Tył teatru obiega kolumnada;
- Stała dekoracja sceniczna, bardzo bogata – antyczna zasada teatrów rzymskich; dekorację wykonał Scamozzi, uczeń Palladia, według zaleceń swojego mistrza;
- Osiągnięcie efektu perspektywicznego w stałej dekoracji – podniesienie tylnej części sceny, zwężenie przejść;
- Widownia jest zadaszona – na płaskim stropie wymalowano niebo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz