FRANCJA
EPOKI LUDWIKA XVI – 1754 (1774-1792) 1793 – DOJRZAŁY KLASYCYZM I
ARCHITEKTURA REWOLUCYJNA
Architektura
rewolucyjna – termin
stosowany przez Kaufmanna; końcowa faza klasycyzmu – surowa,
czysta geometria, antyk, ale nowa ekspresja; monumentalna, prosta,
architektura elementarna;
Pod
wpływem oświecenia francuscy architekci końca XVIII wieku, a
zwłaszcza Ledoux
pragnęli,
aby dzieło architektury "przemówiło": jego typ, forma i
dekoracja miały informować o funkcji. Preferowano proste, często
przeskalowane formy, jak koło i kwadrat lu ciągnące się w
nieskończoność kolumnady czy szerokie płaszczyzny ścian –
elementy te w rzeczywistości wywierały nużące wrażenie i pomimo
idealistycznego zamysłu nie miały żadnej funkcji dydaktycznej.
Hotel
de Salm-Kyburg, ok. 1780, od 1804
Siedziba
pałacu Orderu Legii Honorowej, arch. P. Rousseau, porównanie z
pałacem Paca w Warszawie, Marconi; brama i dziedzińce; dziedziniec
honorowy od ulicy i balustrada, owalny salon, dwa trakty, dach
pogrążony, prosta architektura, proste obramienia okienne; nowy
dziedziniec – kolumnada;
Wioska
Marii Antoniny w Wersalu, 1782-86, R. Mique (1728-94)
Odejście
od symetrii i powagi ze względu na charakter i funkcję. Zagroda
wraz z młynem i mleczarnią, uzupełnione o teatr, bibliotekę i
świątynię miłości; Były to ostatnie przedsięwzięcia przed
Rewolucją (kilka lat później Mique został ścięty na szafocie);
Pierwsza
biblioteka publiczna w Paryżu - Sainte Genevieve, arch. Henri Labrouste
Prosta
fasada, brak dekoracji, pozorny ryzalit, otwory bez obramień;
redukcja;
C.
N. Ledoux (1736-1806) – budował
mosty, kościoły, stosował formy geometryczne, spłaszczenie,
addycyjność, prawdopodobnie był w Londynie, gdzie mógł się
zetknąć z budowlami Hawksmoora, wiadome jest, że nie był we
Włoszech;
Początki
twórczości – surowość form architektonicznych, wariacje typów
architektonicznych w nowej estetyce;
Hotel
de Hallwil - rysunki
z traktatu;
Hotel
Thelusson, 1771-81 – punkt
wyjścia – tradycyjne wzorce architektoniczne, paryski hotel –
natura połączona z architekturą; łuk triumfalny, nawiązanie do
form antycznych, surowa forma, zredukowane do najprostszych elementów
architektonicznych;
Dominacja
od 1781
roku, pruska
architektura – 1795
rok;
Benouville,
l. 80 XVIII w. - inne
proporcje, gładka elewacja, porządek joński, wyraźna kondygnacja
attyki oddzielona gzymsem; plany – odpowiedź na wysokie
oczekiwania – westybul, dwa trakty pomieszczeń;
Rysunki
z traktatu -> Pałacyk dla pani Guimard (połączony
z teatrem),1770;
grupa
rzeźba Apollo i Terpsychora; fasada była naśladowana (np. Przez
Langhansa), prosta bryła, przenikające się formy;
domy
z traktatu, 1804, pawilony, pałacyki – uproszczone,
zgeometryzowane; projekty – Dom
Strażnika Wody (architektura fantazyjna) – architektura
ma na nas działać w zależności od funkcji; poszukiwanie formy
mówiącej o funkcji architektury;
Teatr
w Besancon, 1775-84 – miejski mikrokosmos;
I
wersja widowni – projekt zrealizowany – dokładny podział
balkonów i lóż wg społecznej hierarchii; wnętrze spłonęło;
portyk kolumnowy, surowa bryła, elementarnie prosta; jońskie
kolumny bez kanelur; portyk bez naczółka; przenikające się bryły;
system balkonów, lóż, charakter mieszany (prywatne loże i system
teatralnych ławek w przyziemiu – nowość);
Rogatki
celne w Paryżu (1785-1789/1800) – magazyn
celny; stanowisko obserwacyjne; stajnia, biuro, sale dla 12
gwardzistów; było 45 rogatek, zachowały się 4:
Park
Monceau
Place
Denfert-Rochereau
Banere
de la Villette (place Stalingrad)
Place
de la Nation
Miały
przerażać – siła i bezwzględność miasta, masywne, twarde
formy centralne; inspiracje – architektura romańska i budowle
Hawksmoora, a także Palladio i połączenie różnych form (np
projekt pływającej bramy); pomiędzy rogatkami znajdował się mur
akcyzowy;
Arc-et-Senans
(Chaux) 1774-78, publ. 1804;
Zrezlizowane
wg projektu Ledoux; koncepcja miasta idealnego – Chaux;
wydobywano tam sól, produkcja soli była ściśle kontrolowana, stąd
zakład przemysłowy otoczony murem, budynek bramny, wewnątrz
mieszkania pracowników, wspólna kuchnia, budynki do odkażania
soli; w centrum znajduje się dom dyrektora zwieńczony kaplicą –
miał wzbudzać strach;
W
traktacie przedstawiono także inny model, który został odrzucony,
nawiązujący do tradycji architektury manufakturalnej – plan
kwadratu, został on jednak uznany za niefunkcjonalny;
Chaux
miało być zrealizowane jako lustrzane odbicie, została
zrealizowana połowa; było to miasto-utopia – praca i życie
społeczności; Wokół znajdowały się domy mieszkalne i budowle z
odpowiedzią na projekt społeczny.
Dom
Dyrektora – z kaplicą,
serliana (motyw Palladiański); brak ołtarza, przestrzeń mieszkalna
i biura znajdowały się wewnątrz; został zniszczony w dużym
stopniu;
Wzory
Palladia – motyw okien ciętych w murze (wywodzi się z Anglii);
Produkcyjne
budynki – nowa więźba
dachowa, motyw serliany, elementy rzeźbione – związek z wodą
(mówią o funkcji); detal jest nawiązaniem do Hawksmoora;
Domy
idealne:
Dom
Strażnika – kula
Warsztat
producenta beczek
Dom
drwala
Dom
wszystkich cnót, Dom
Przyjemności, Dom
pokoju, Świątynia
na planie krzyża;
Etienne
L. Boullee
Kaplica
z iluzjonistycznym malowidłem – bazylika
kolumnowa z kolebkowym sklepieniem;
Hotel
de Brunoy, 1774 – redukcja
planów, stajnie, zabudowania gospodarcze; związek z Bramą
Brandenburską w Berlinie – portyk ze skrzydłami, schodkowe
zwieńczenie;
Projekty
Opery w Luwrze (konkurs), 1781
Traktat
i niezrealizowane projekty – wizje
architektoniczne nie przeznaczone do budowy;
Świątynia
okrągła otoczona kolumnami, architektura rewolucyjna; detal
antykizujący, ale oszczędny, pierwowzór – Panteon, termy
rzymskie; obsesja kolumn – znak epoki;
Projekt
biblioteki królewskiej, 1785 – otwarty
dach, brak okien, sakralny charakter, architektura jako wolna sztuka;
bezokienna fasada, gładka bryła;
Projekt
katedry – św. Magdalena, 1786 – sztuka
czysta, wizja architekta, brak ograniczeń;
Projekt
muzeum, 1783 – górne
światło;
Projekt
ratusza – brak akcentu partii
centralnej, koncept powtarzania jednego motywu, architektura bez
granic;
Pałac
Narodowy – wypisano prawa na
elewacji;
Brama
Miejska
Cenotaf
Newtona, 1784 – kula ziemska
z drzewami, dwa wejścia; wnętrze – model kosmosu, astrolabium;
Grobowiec
– piramida – nowe wzorce
architektury sepulkralnej;
Cmentarz
w Chaux
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz